Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skällande hundar.  (läst 26622 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Skällande hundar.
« Svar #30 skrivet: 10 juni 2012, 01:26:53 »
Mina två hundar hatar katter, har mördat en och håller tomten ren från katter. Det är inte svårt att få en hund att hata katter om den inte har det i sig från början.

Är du på riktigt???
Jag hatar hundar, skall jag ta en av dina?

Hoppas att det inte var pÃ¥ riktigt  knUp
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Skällande hundar.
« Svar #31 skrivet: 10 juni 2012, 02:57:27 »
Jag gillar djur och tycker kanske att många av förslagen här är ganska så mycket över gränsen, det är ägaren till djuret och ingen annan som skall klandras, och är man inte beredd att på ett fantasifullt sätt avliva denne, så bör man nog heller inte fundera på att döda dess djur...

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Skällande hundar.
« Svar #32 skrivet: 10 juni 2012, 07:49:52 »
Är du på riktigt???
Jag hatar hundar, skall jag ta en av dina?

Hoppas att det inte var pÃ¥ riktigt  knUp


En katt (eller en grävling, för den delen) som kommer in på min tomt är fredlös. Kattskit i grönsakslandet (och uppfrästa gräsmattor) klarar jag mig bra förutan.

Annars har jag för mig att dagens glykol är mindre giftig än förr och fungerar dåligt att ta hundar (och grävlingar, för den delen) av daga med.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3612
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Skällande hundar.
« Svar #33 skrivet: 10 juni 2012, 08:46:11 »
Eller så spiller man cyanid på ägaren så ser det ut som en narturlig hjärtinfarkt, djuren ska man nog inte ge sig på..

Säger jag som sköt en katt med slangbella "Proffsmodell" pÃ¥ ca 25 meters avstÃ¥nd, Dock med  rullad kula av blött papper!! Katten blev sÃ¥ paff att den studsade upp en halvmeter innan den lämnade tomten och vÃ¥r kanin ifred..

Måste tillägga att katten skadade sig inte!!!!!!

« Senast ändrad: 10 juni 2012, 08:48:41 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skällande hundar.
« Svar #34 skrivet: 10 juni 2012, 09:00:06 »
Idag regnar det, så hunden är inne.
Ej heller kan han klippa gräset p.g.a. regnet, han är säkert grymt besviken.
Blev alltsÃ¥ ingen konflikt idag.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #35 skrivet: 10 juni 2012, 21:15:37 »
Är du på riktigt???
Jag hatar hundar, skall jag ta en av dina?

Hoppas att det inte var pÃ¥ riktigt  knUp

 Det är enligt mig helt legalt om hundägaren brister i sitt ansvar. Kan du säga att kattägarna är lika ansvarskännande? Näe, trodde inte det heller, de fÃ¥r springa runt och pissa och skita överallt, med stanken som följer.  SÃ¥ är det ju. Alla är vi olika, har du inte insett det? Gillar alla djur, är hundägare, ho är mitt nästan allt, gillar katter med, men, lider lite utav en "kattplÃ¥ga" hos oss, det är inte roligt när det börjar stinka kattpiss när vÃ¥rsolen kommer fram. Vore det samma krav pÃ¥ katter som pÃ¥ hundar, att hÃ¥lla koll pÃ¥ dom dvs och ta reda pÃ¥ exkremitenterna, sÃ¥ skulle det bli ett annat ljud i skällan pÃ¥ kattägarna.... Katterna är mÃ¥nga ggr en riktig plÃ¥ga! Jag gillar katterna som djur, men det är kattägarna som brister i sitt ansvar!

Att avliva en katt i det tysta är inget problem... samma med en hund! Bara en större kropp att ta hand om och det är heller inget problem.

Vill någon ha reda på hur man "tar" en katt resp hund så pm,a mig så kan jag ge tips. Inget för den blödige och veka... Helst så skall man ha svetshanskar på....
« Senast ändrad: 10 juni 2012, 21:39:36 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Skällande hundar.
« Svar #36 skrivet: 10 juni 2012, 23:19:53 »
Hund å Katt, hmm, har ni hört den här då?
Hur får man en katt låta som en hund?
Man häller bensin påen och tänder på, då säger det wooow.

Hur får man då en hund att låta som en katt?
Man slänger en i frysen, nästa dag tar man fram e´n , strartar bandsågen, drar e´n igenom den, då säger det jaaawww.
 :-)) tycker jag.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2449
  • Karma +5/-0
SV: Skällande hundar.
« Svar #37 skrivet: 11 juni 2012, 10:46:37 »
Annars har jag för mig att dagens glykol är mindre giftig än förr och fungerar dåligt att ta hundar (och grävlingar, för den delen) av daga med.

Propylenglykol är i stort sett helt ogiftig (den är ju t o m försedd med E-nummer och godkänd som livsmedelstillsats, används bl a som konsistensgivare i såna här muffins som håller sig mjuka hur länge som helst).

I början av 90-talet då Sverige tillämpade den s k substitutionsprincipen för kemiska produkter, så försvann den giftiga - men billiga - etylenglykolen nästan helt från marknaden. Men i och med EU-inträdet upphörde substitutionsprincipen att gälla och sedan dess ser man huvudsakligen etylenglykol på butikshyllorna. Jag tror det bara är OKQ8 och Coop som säljer propylenglykol idag.
De här röd- eller orangefärgade kylvätskorna som används i moderna bilar är tyvärr alltid baserade på giftig etylenglykol.

Jag använder alltid propylenglykol i gamla bilar, skotrar mm där man kan vänta sig att det droppar kylvätska ibland.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4364
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #38 skrivet: 11 juni 2012, 12:33:05 »
Mekonomen säljer propylenglykol.

Jag har propylenglykol i solfångarna och Panteran. Vill inte riskera att någon (katten t ex) slickar i sig ev spill.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9778
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #39 skrivet: 11 juni 2012, 14:30:10 »
Kom bara ihåg att ett kylsystem måste rengöras / sköljas ur mycket noga innan man byter från ena till andra sorten. Annars kan kylsystemet klegga igen och t.ex. topplockspackningen i motorer riskerar att ryka sin väg tidigare än normalt pga dålig kyleffekt... Vissa motorer har också föreskrifter att enbart etylenglykol får användas.

Bygg en rejält stor ultraljudsskrämma som triggas av en riktmikrofon som känner av "bullernivån" från grannens tomt!
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ninjan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
SV: Skällande hundar.
« Svar #40 skrivet: 19 juni 2012, 11:17:31 »
Jag tycker att en del av förslagen ovan är rent osmakliga FiR. Visst förstår jag att katter och hundar ställer till det men är det verkligen så att man ska ta livet av dem för det??? PRATA med ägare i första hand är ju ett bra förslag, och en kastrerad katt är definitivt bättre än en okastrerad. Jag har katt (otippat?) MEN de är innekatter med vistelse i utebur. INGEN kan säga att de förstör MEN trots det finns det faktiskt en granne (som har utekatt) som tycker att det är mot kattens natur...... Att man ska ta hand om sina djur och fostra dem är en självklarhet för mig, eftersom jag tror att det är svårt att få en katt att stanna på sin tomt har jag valt att ha dem i bur. Kan ni lägga av med era skriverier och ge konstruktiva förslag i stället??

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skällande hundar.
« Svar #41 skrivet: 19 juni 2012, 12:09:50 »
Det finns lika många uppfattningar om husdjur som det finns husdjursägare.
Just detta är väl kanske det största problemet med husdjur, att alla har sin egen uppfattning om vad som är rimligt och inte.
Det blir bråk helt enkelt.

För militanta veganer är du säkert ett skräckexempel som stänger in en katt i en bur, men för många andra vanliga Svenssons är du ett föredöme.
Jag tycker du gör helt rätt, skall man ha lösa husdjur skall man ha så långt till närmaste granne att de inte behöver bli störda.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ninjan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
SV: Skällande hundar.
« Svar #42 skrivet: 19 juni 2012, 14:39:07 »
Jag är fullt medveten om att jag inte har rätt jämt och att min lösning kanske inte är den bästa MEN jag tycker ändå inte att det är ok att uppmana till att döda husdjur! Jag blir också förbannad på andras katter som bajsar på gräsmattan hemma, men det finns gränser. Tror säkert att de flesta militanta veganer hellre ser att mina katter vistas ute i bur på 30 kubikmeter än blir överkörda på gatan. Allt är inte svart eller vitt.....

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #43 skrivet: 20 juni 2012, 05:37:56 »
Jag tycker att en del av förslagen ovan är rent osmakliga FiR. Visst förstår jag att katter och hundar ställer till det men är det verkligen så att man ska ta livet av dem för det??? PRATA med ägare i första hand är ju ett bra förslag, och en kastrerad katt är definitivt bättre än en okastrerad. Jag har katt (otippat?) MEN de är innekatter med vistelse i utebur. INGEN kan säga att de förstör MEN trots det finns det faktiskt en granne (som har utekatt) som tycker att det är mot kattens natur...... Att man ska ta hand om sina djur och fostra dem är en självklarhet för mig, eftersom jag tror att det är svårt att få en katt att stanna på sin tomt har jag valt att ha dem i bur. Kan ni lägga av med era skriverier och ge konstruktiva förslag i stället??

Konstruktiva förslag?
Ja, du är föredömlig som husdjursägare. Tänk om alla tänkte likadant, vilket dom inte gör. Har fått dynor på den inglasade altanen (man kan inte ha alla glaspartier stängda hela tiden, de klart kan o kan) sönderpissade av katter, när man försöker ordna så katterna inte kommer in, så hittar de på att krypa in under altanen och gör ifrån sig där... När dessa kryphål är fixade, vad blev det då tror ni? Jo, de hittade in under poolaltanen, skitkul... Nu ligger jag under trallgolvet under poolen och försöker fixa till så de inte kommer in därunder...
Konstruktiva förslag? Vad tror du när problem som dessa dryftas pÃ¥ ett forum, dÃ¥ fÃ¥r man ta det som det kommer. Katter är lätt rent fysiskt, hundar lite värre, beror ju förstÃ¥s pÃ¥ storleken. Om vi  bortser frÃ¥n det som varit och tittar pÃ¥ ts situation sÃ¥ gäller det en hund, ts har förmodligen försökt att prata hundägaren till rätta, vilket tydligen har misslyckats. Vad Ã¥terstÃ¥r dÃ¥ tycker du ninjan? I mina ögon sÃ¥ har hundägaren fÃ¥tt en chans iom klagomÃ¥let och det hjälper tydligen inte. DÃ¥ finns det enligt mig tvÃ¥ vägar att gÃ¥, den direkta eller den mera finurliga. Tar man inte den direkta sÃ¥ tar man den finurliga... Hundar är glupska när det gäller mat, en del raser värre än den andra... http://sv.wikipedia.org/wiki/Fingerborgsblomma
litet tips om man vill vara "fin i kanten". Finns andra om inte detta duger...

Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Skällande hundar.
« Svar #44 skrivet: 20 juni 2012, 16:45:30 »
Hej

Tycker också att det börjar i allra högsta grad osmakligt att läsa vad folk har för olika "lösningar".
Förvånande att bara en gått till försvar för våra husdjur av alla medlemmar som är på detta forum.
Betänkt att där finns en ägare också och han kanske tänker "öga för öga" och gör samma sak med ett av era barn som kvittning.
Smaka lite på den och fundera var vi är på väg i denna tråd.
Ska nästa tråd handla om hur vi ska förgifta vår fruar med olika tips?, nej hoppas inte få läsa fler "tips" här.
Finns många skuvade mäniskor i vår värld och ingen vet om någon av dem hänger hänger här och utnyttjar detta.
Det är aldrig hundens, fel det är ägaren som ska få ta smällen på ett eller annat sätt

Som administratör Richard ska du ta ditt ansvar och låsa denna tråd för den har gått långt över de moraliska och troligen även de juridiska gränserna som gäller för din webbsida.
Du brukar vara snabb annars (med rätta) att låsa när innehållet inte följer forumreglerna, här bör du skyndsamt göra detta.

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!