0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eller så kopplar man in en acktank på det första då räcker det nästan helt?Eller måste det vara en 8 kw med eller utan extra 20 meter?Om man ska ha en ack tank ska det vara en ren tank eller måste det vara med slingor eller beredare?Finns ju allt i pumpen tänker ja!
Först av allt måste jag tacka er som lägger ner så mkt arbete för att besvara oss okunniga på alla frågor som vi har. Ni ska veta hur mkt ni hjälper oss med dessa saker som för oss är svåra!Jag har skrivit ut inlägget tills nästa vecka.Om jag fatta saken rätt.Så skulle jag få köra med elpatronen iaf med en pump på 6 kw och ett hål på 120 m.Bra men inte helt bra.Men om man skulle köra ev en pump på 8 kw samt ett hål på 140 meter så kanske det räcker.Eller så kopplar man in en acktank på det första då räcker det nästan helt?Eller måste det vara en 8 kw med eller utan extra 20 meter?Om man ska ha en ack tank ska det vara en ren tank eller måste det vara med slingor eller beredare?Finns ju allt i pumpen tänker ja!Tack igen. N
Om huset har ett energibehov på 20 000 kWh/år för värme och tappvarmvatten så är effektbehovet kanske (exempel) 9 kW när det är som kallast ute.
Ett djupare borrhål ger högre temp på KB, varje grad varmare KB-temp ger ca 3% i extra besparing, eller i ditt exempel ca 175 kWh/år.Alltså en borra som är så mycket djupare att den ger en grad varmare KB ger en besparing på 175 kWh/år jämför med en borra som är klenare.