0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det beror på om den är CE-märkt med stickpropp eller inte. Kolla i manualen...
Det är inte förbjudet att sätta dit en stickpropp och rent tekniskt borde det inte spela nån roll. Det finns visserligen apparater där det kan spela roll vilken sladd fas resp nolla ligger på, men det torde inte gälla dessa 1-fas pumpar som ofta säljs med stickpropp på andra marknader.Ombyggnaden måste dock göras av en behörig elektriker och rent formellt så tar han över ansvaret från tillverkaren att produkten uppfyller alla krav för att få säljas inom EU.
Ombyggnaden måste dock göras av en behörig elektriker
Precis, nu är det så att jag har hyggligt bra kunskaper inom el så jag vet ju vad ex.v.fas, nolla och skyddsjord är, frågan var väl av en mera akademisk eller pumpfunktionell art, nu tänker jag mig att man kan ju märka ut vilken väg man stoppar i kontakten, märke V = Fas + märke H= nolla då undanröjer man väl alla misstag, klurigt eller hur.
Nej, det finns inte det kravet. Behörighet gäller bara "fast installerad anläggning"
Jo, men en sån lösning är inte direkt godkänd...Du får byta en befintlig stickpropp, men inte bygga om en fast ansluten apparat till en stickproppsansluten.