Så långt är det nog bra och enkelt. Men min innerdel (E9DKE) har en fläkt med
olika hastigheter, som kan ställas in av mig med 5 steg. Och av microprocessorn i innedelen i 25 steg från 910 varv/m till 1.540v/m. Hur mäter man luftflödet på en såpass avancerad maskin.?
Det är ju här hemligheten med en god ekonomi ligger, dvs att anpassa effekten till effektbehovet optimalt.
Jo jag vet att det inte är sådär helt enkelt, men syftet med denna djupdykning var att få till en bättre förståelse för de samband som råder när det gäller COP tal och om möjligt finna en "populistisk" beräkning som man kan använda för att göra en relativt noggran beräkning av det momentana COP talet vid ett specifikt tillfälle.
T.ex. om man ställer upp tempen tillräckligt många grader så att fläkten går upp på fullt varvtal och då mäter in-effekt samt mäter tempskillanden på innerdelen så borde man kunna beräklna ett rätt rimliga värden på aktuellt COP. Givetvis förutsätter detta att man vet vad aktuellt luftflöde är på max varvtal.
En rättelse:
Jag ser att jag vänt på täljare och nämnare i COP formeln. Givetvis ska det vara:
COP = (1,293 x q x deltaT) / (spänning x Ström)När det gäller luftflödena så har jag en fråga till er alla:
Finns det inte någon Panasonic service manual eller liknande som kan ge mer detaljer om aktuella luftflöden för innedelen ?