Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: 6 KWT ELLER 9 KWT ? Behöver hjälp !  (läst 2018 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bon Scott

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Värmepump eller värmepumpar?
6 KWT ELLER 9 KWT ? Behöver hjälp !
« skrivet: 03 juni 2012, 17:40:58 »
Hejsan ! Jag har ett enplans hus på 130kwm....Ena delen (den större) byggd 1964 + en mindre del byggt 2002 .
Jag har vatten buren El i den äldre delen och golvvärme i den nyare delen .....

Jag har 2 offerter att välja mellan, kallar dom 1 resp 2 i texten....

1:vill installera en 6kw pump och borra 110m.....2:vill installera en 9kw pump och borra 170m ....

1: säger att 2 har helt fel och aldrig gått IVT utbildningen.....

2: säger att 6kw och 110m är lurendrejeri.....Jag kommer att få borra ett nytt hål innom 5-8 år säger han...

Va fan gör man ?  dontknow

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 8654
SV: 6 KWT ELLER 9 KWT ? Behöver hjälp !
« Svar #1 skrivet: 03 juni 2012, 18:41:42 »
Var ligger huset? Djup till berg och grundvatten? Det betyder en hel del för hur djupt man behöver borra.

Finns det några uppgifter om tidigare el- eller oljeförbrukning?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Utloggad

• Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3317
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2012, 18:45:49 »
Nummer 1.
ligger nog bäst till.. då du inte skrev vart i landet du bor la jag DUT (dimensionerande ute temp) på -20.
Schablonen säger dÃ¥  att din toppeffekt är 7,8kw sÃ¥ vad du ska med 9kw till känns verkligen som att kasta pengarna i sjön

HÃ¥let va din nästa frÃ¥ga .. Räknar man pÃ¥ golv värme temperaturer (som belastar hÃ¥let mest) fÃ¥r du en kb temp pÃ¥ -1,9 in vid Dut och vid Ã¥rsmedel +6 ute  + 2,1  ..Enligt schablon sÃ¥ siffrena är ej exakta..
se till att dom 110 metrarna blir Aktiva . (lägg gärna till ca 20 meter aktivt 130m sammanlagt . 0 vid dut tummenupp)

Du har bryt punkt som ligger vid -8 och spetsen blir 233 kwh timmar per Ã¥r 
med så hög effekt täckning bör du kontrollera med installatören om han har räknat på att Distrubutions systemet(rörsystemet) kan ta emot flödet.
Cocacola wave
« Senast ändrad: 03 juni 2012, 18:48:50 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bon Scott

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2012, 19:05:33 »
Var ligger huset? Djup till berg och grundvatten? Det betyder en hel del för hur djupt man behöver borra.

Finns det några uppgifter om tidigare el- eller oljeförbrukning?

Grannen har borrat 150m för 10 år sen ....Huset ligger i Märsta utanför Sthlm....Års förb 30000 kwh

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 8654
« Svar #4 skrivet: 03 juni 2012, 20:17:50 »
Med schablonvärdet 5000 kWh för hushållsel betyder det ca 25 000 kWh/år för värme och varmvatten. Om det är ett riktigt värde känns 6 kW lite klent (i princip samma pump som jag har men lite större värmebehov än vad mitt hus kräver). Jag tycker 7 kW varianten tillsammans med 140-150 meter borrhål (om berg och grundvatten finns högst 5 meter ner) är vad som passar bäst.

HÃ¥ller med Cc om att 9 kW är overkill. 

Tycker att leverantör 1 har mest rätt i den här frågan. Hade 2 gått IVT-utbildningen borde han ha fått lära sig att borrhål, även om de är överbelastade, inte tar slut efter 5-8 år på det sätt han påstår.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Antal inlägg: 25524
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2012, 07:10:27 »
Jag tycker 7 kW varianten tillsammans med 140-150 meter borrhål (om berg och grundvatten finns högst 5 meter ner) är vad som passar bäst.

tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar

Annonser

* Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?