Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut... (läst 9380 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 819
Karma +1/-2
vedeldare
BiggerDigger
SV: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
«
Svar #30 skrivet:
25 juli 2012, 00:02:44 »
Citera
Mitt intryck är att det är högre hastighetsbegränsning ju längre norr man kommer
Loggat
Totaltelförbrukning 6100kw/år
calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.
Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!
En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13355
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #31 skrivet:
25 juli 2012, 00:27:30 »
Citera
Mitt intryck är att det är högre hastighetsbegränsningar i södra Sverige - Där finns det ju 120-vägar...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #32 skrivet:
25 juli 2012, 07:30:02 »
Citera
Håller med, dessutom är det högre hastighet på starkt trafikerade genomfartsleder runt de större städerna än vad det är på "småvägarna" som inte har i närheten så mycket trafik på mindre orter.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
o o
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 929
Karma +0/-0
o o
«
Svar #33 skrivet:
25 juli 2012, 08:43:05 »
Citera
Man behöver inte tro o tycka när man bor i statisktikens förlovade land.
Det går fortare att ta sig från A till B i Norr jämfört med Väst iaf på normala vägar enligt Vägverkets statistik från 2004:
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/3212/2005_2_Hastigheter_och_tidluckor_2004.pdf
Men efter att ha tillbringat en vecka med husvagn runt Skåne, Blekinge och Småland måste jag säga att andelen hastighetssänkningar, vägbulor, fjuttrondeller, åderbråck, mötesfria vägar samt kameror har ökat enormt de sista tio åren.
Såg EN polisbil...
Det är i princip riskfritt att köra hur omdömeslöst som helst och även drogpåverkad eller onykter, för det finns ingen som bryr sig om något annat längre än att få ner hastigheterna via obemannade åtgärder...
Loggat
leifa.k
Amatör, absolut ingen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Östergotland
Antal inlägg: 1999
Karma +4/-1
Kön:
leifa.k
«
Svar #34 skrivet:
02 augusti 2012, 22:16:33 »
Citera
I dag är det ju väldigt riskfritt (kamerorna vet man ju var de står, dölja ansiktet osv) med tanke på körkortet att köra för fort på vägen. Känner att man kan i princip köra hur fort som helst utan risk. Åker med jämna mellanrum till svärmor, norr om Rovaniemi, 140 mil enkel resa utmed kusten, 160 mil inlandsvägen. Ser man några polisbilar/mc:n? Knappast! Kanske en eller i bästa fall två på svenska sidan, och det är i regel i någon stad man kör igenom. Nu är jag ärlig, över 50 år, anser mig vara över snittet på att framföra bil fort och säkert, särskilt på vintern när det för många är besvärligt väglag. Skall vi Norrut, kanske jag blir omkörd av 3? bilar, hemikring kör jag i princip lagligt med bilen, frånsett några enstaka "ryck". Man kör ju för fort, men på ett annat sätt mot när man var yngre, mycket försiktigare och förståndigare. Man skall ge plats för andra att i trafiken att göra misstag bla. På hojen är det en annan sak, då växer hornen ut oftare... Har lite "skogsåka" i bakgrunden. Nu verkar det som att jag är en "vägbuse", så är det inte. Jo, en sak till. Har sagt i säkert 10 år att om jag "åker dit" så skall jag ta Polisen i hand och tacka för att denne gör ett bra jobb, de får nog ta så mycket skit från folk annars så jag skall vara trevlig mot dem.
Ni vill nog inte veta hur fort det går att åka på svenska vägar med en banförare bakom ratten med nästan 1000 hästar i en Dodge Viper...
Provocerande för vissa? Visst, det är sanningen, ingen ide att vara skenhelig!
Loggat
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx.
Begagnad Nibe 1210-7 3000kr
Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2 21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m. garage 50m2. Östergötland
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #35 skrivet:
03 augusti 2012, 07:51:35 »
Citera
Kan man köra +300 km/h på Autobahn så kan man naturligtvis göra det på Svenska motorvägar också.
Hastighetssänkningarna är praktiskt taget onödiga, ett gissel för de som VILL vara lagliga, och dessutom kostar det stora pengar rent sammhällsekonomiskt att en massa arbetstid spills i onödan på våra Svenska vägar istället för i faktiskt produktion.
Tack till Polisen för att ni inte övervakar hastigheterna så ofta, då skulle vi Svenskar snart cykla i större utsträckning än Kineser och Indier.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
patrik123
Expert på värmepump
Stad/land: Skåneland
Antal inlägg: 210
Karma +1/-2
Nibe 1115 5kW Skåne
patrik123
«
Svar #36 skrivet:
04 augusti 2012, 13:31:20 »
Citera
Jag har kört en hel del i Tysklaned de senaste åren och alla gångerna har medehastigheten varit lägre på autobahn än på svenska motorvägar. olyckor och vägarbeten har gett medelhastigheten 72 km/h räknat på sträckor på över 50 mil. Då har toppfarten ändå varit 150 km/h.
jag är ganska övertygad om att den verkliga redstiden kortas medst effektivt om omkörningar är möjliga ofta och alla håller jämn och rimlig hastighet. Gamla gubbar i keps som är halvblinda och kör i 60 på 90 väg är retfullt men de som gasar på till 140 och sedan använder bromsen varanan minut sinkar lika mycket.
E22 i skåne skall i framtiden bli minst 3% snabbare. Till priset av att jag senaste året spenderat 4 timmar extra i veckan p.g.a. vägomläggningen. Kommer jag någonsin att tjäna in denna tid med den bättre vägen?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 574
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
JoA
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info