Hei, jeg driver å renoverer et hus fra 1947 med boareal på ca 150kvm hvor jeg har lagt golvvarme i 1 etg. Skal bytte ut en gammel oljefyr med en L/V vp også frister det med et solfangeranlegg for å prøve å utnytte solens varme stråler til å varme opp golv og tappevann. Har lest de fleste tråder her inne om solvarme, men jeg håper å få hjelp av dere experter for å besvare endel spørsmål som dukker opp. Bor i Trondheim som ligger ca på høyde med Östersund, ikke akkurat solkysten... 2 voksne med 3 unger.
Planen er 90 rør og 750L akkumulator med en liten (80L)EL bereder til slut.
Hele varmeanlegget skal skiftes ut, dvs her har dere mulighet til å komme med forslag på hvordan dere ville gjort det, med den erfaringen dere har i dag!
1: Har sett litt på Dalatanken og dette forslaget til oppkobling
http://stocksbro.se/media/6427/solvp.jpgNoe man bør forandre på? eller ser det bra ut?
2: TVA eller slingor? Hvis man skal benytte en TVA, er det da nødvendig med kun en' solslinga i tanken? Eller er det plateveksler som gjelder? med topp laddning først og botten sist?
3: 22 mm koppar med armaflex mellom tank og tak ok?
4: 90 rør mot 750 liter, vil det bli varmt
?
Mange idiotspørsmål fra en nybegynner her men, håper noen tar seg tid til å hjelpe! Spesielt det med inn og utladdning av tank jeg lurer på! Vil prøve å få det så optimalt som mulig.