0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
har man tex bara en halv dag med sol så ser jag hälldre att jag laddat 50% av tanken till 60 grader än hela tanken till 40 grader....
hejjoo stig det funkar perre,testade i dag 70 i topp å 40 bottenså det du säger funkar otroligt bra,,,testade i dag att köra termostaten på 70 grader
Tror mig veta att det finns temp sensor, tids / tempstyrning med i DR Chun-Lans styrning för denna funktion Behöver inte en styrning till.Tre tempgivare och tre utgångar std.
Hej Jopps det e ungeför så jag tänkt...för jag har mer användning av 50 liter 60 i topp än 100 liter 30gradigt i bottendet e därför jag vill "Kapa av tanken" å göra den mindre så att i ställer för att trycka ner värmen neråt så suger man ut den på 50% av tanken å värmer om vattnet en gång till så det blir varmare i topp...får man det till att funka så får man ett snabbare system + ett bättre system om det e dåligt väder = tankvolymen är mer anpassad efter deb effekt man får ut ur fångaren men man har trots allt ändå kvar volymen i tanken om det blir kris så man måste kyla ska testa i dag att toppladda hela tiden å köra termostaten på 50grader få se om det skicktar sig som det ska i tanken...kör jag 65 grader så skicktar det sig super fintjag kan ha 60 i topp å 40 i bottendet går att känna på tanken hur det skiktar sig dvs hur värmen drar sig neråt om man lägger näven på anslutnings rören på utsidan tanken stig går det att tempstyra en ström ...av å på funktion med sol datorn i såna fall vore det ju helt super 2 st mangnet ventiler på rören så e ju saken biff säg att den övre ingången stänger vid 65 å den undre aktiveras/öppnas då den övre stängs ...har även en liten fundering till tror ni man tjänar nåt på att göra en volym förstorare på ingående värme rör i tanken i dag kör jag 15 mm rör om jag ökar upp det till 28 eller 32 mm så sänks vattnets fart i tanken tex att sista 0,5 metrarna innan tanken går man över på 32 mm rör,samma flöde men lägre fart på vattnet.det bör leda till betydligt lägre fart på vattnet i tanken det liksom bara väller ut ur röret in i tanken å lägger sig som en matta uppe i topp på tanken