Hej!
Jag bor i Karlstad och håller på att planera lite inför nytt husbygge. Det 180m2 stora huset med öppen planlösning i 1-plan blir byggt i lösvirke med korslagd 3-skiktsisolering i ytterväggar (45+220+45mm) och 500mm i taket. Platta på mark med 300mm isolering. Takhöjden inne blir 3m med ljudisolerande akustikundertak i hela huset på 2,7m (så jag får 30cm utrymme mellan tak och undertak för installationer av el, ventilation etc.) smidigt va?
När vi kommer till värme/kylsystemet har jag följande tankar jag gärna vill ha feedback på:
Bergvärmepump, acktank med solslinga (som står för hela varmvattenbehovet på sommaren), golvvärme för komfort, FTX med roterande vvx, varmvattenbatterier (vill få snabb värmereglering då golvvärmen är trög), fläktkonvektorer för frikyla i takkassetter (finns det någon snygg liten modell som passar villor?) som får agera tilluftdon i alla rum som skall ha tilluft och ska vara termostatstyrda i varje enskilt rum från rumspanel (som skall ingå i knx-styrsystemet), ev. även en vattenmantlad vedkamin kopplad till acktank.
Ni som är bevandrade kanske kan ge mig förslag på storlekar, effekter, fabrikat, modeller på ingående prylar i denna setup. Jag kanske ska slopa/addera någonting.... eller rent av HELT tänka om
Jag vill ha runt 22 gr generellt i huset, något varmare i badrum och något kallare i sovrum (speciellt varma sommardagar)
Jag är även inresserad att värma poolen på sommaren samt spabadet ute året om (gillar inte eluppvärmning) med denna anläggning, är det möjligt eller blir det galet?
M.v.h Jimmy