Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Farligt när elektroniken strular  (läst 8143 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4450
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #15 skrivet: 11 maj 2012, 22:07:52 »
Prova på din bil då.
Jag som har en tävlingsbil vet hur lätt det är att överhetta bromsar.

Trampa gasen och bromsen i botten vid 90km/h och se vad som händer.
Har du en klen motor så kanske bilen stannar innan bromsarna blir så heta så de inte fungerar alls.

På 1:an kan nog motorn övermanna bromsarna på drivhjulen, vilket väl kan bli ett problem på en automat, men på högsta växeln lär bromsarna vinna lätt.

Visst är det lätt att överhetta bromsar, men man får ju inte lite fisbromsa i en nödsituation. Kraftig inbromsning till stopp klarar alla normala bilar godkända för gatan.

Jag kan nog lova att bromsarna på min Pantera (~400hk) klarar att stoppa bilen på 5:an.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4450
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #16 skrivet: 11 maj 2012, 22:14:34 »
Så länge bromsarna håller ja.
Hur länge gör dom det när du gasar samtidigt?

I samma stund som skivorna överhettar så blir de som tvål.

Den kinetiska energin i ekipaget som bromsarna omvandlar till värme överstiger vida den lilla effekt som motorn ger. Jag tror inte bromsträckan eller tiden från 70-0 kommer att vara mer än någon enstaka procent längre om du gasar fullt jämfört med att ligga i friläge.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #17 skrivet: 11 maj 2012, 22:26:29 »
Fine, gör som du vill när det krävs tipo, det funkar säkert.

Varför uttalar jag mig ens i trådarna  dontknow
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +19/-3
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #18 skrivet: 12 maj 2012, 01:20:31 »
Att gasen går med 'by wire' kan jag köpa - men det vill mycket till innan bromsarna enbart går på detta. och innan man dömer ut det systemet så tänker jag direkt vajerstyrd gas där vajern har splittas upp sig pga. slitage och blir kvar i botten när man stampar - det det har jag själv råkat ut för och den händelsen tror jag aldrig någonsin kommer att råka ut för på en 'by wire' bil. 

som sagt en sådan sak att motorn rusar skall inte ge mer än någon 1/10-dels sekund panik och man vrider av tändningen, slår ur växeln om det inte går (bilar med startknapp... hur fasen kan man hitta på något så idiotiskt - för mig är det traktor på riktigt om man startar med knapp) och förstås bromsar hårt och allt hårdare (speciellt om man kör automat) utan att pumpa med foten för att inte bli av med vakumet i vakumservot på bromsen - en motor med öppen spjäll genererar inte någon vakum för bromsens räkning 

en broms som man trampat ur vakumet på pga vilt stampande är mycket tungbromsad och där är det tveksamt att en normal människa kan bromsa ned en motor på fullgas och på ettans växel, medans med vakum skall den klara det


Sitter man och fesbromsar när motorn rusar så blir bromsarna snabbt överhettade och tappar grepp (fast brukar inte rallybromsar vara som bäst när skivan börja glöda mörkt - typ 450 grader C ??) utan märker man att motorn går åstad så skall man bromsa resolut tills bilen står still


Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #19 skrivet: 12 maj 2012, 02:05:24 »
Att gasen går med 'by wire' kan jag köpa - men det vill mycket till innan bromsarna enbart går på detta. och innan man dömer ut det systemet så tänker jag direkt vajerstyrd gas där vajern har splittas upp sig pga. slitage och blir kvar i botten när man stampar - det det har jag själv råkat ut för och den händelsen tror jag aldrig någonsin kommer att råka ut för på en 'by wire' bil. 

som sagt en sådan sak att motorn rusar skall inte ge mer än någon 1/10-dels sekund panik och man vrider av tändningen, slår ur växeln om det inte går (bilar med startknapp... hur fasen kan man hitta på något så idiotiskt - för mig är det traktor på riktigt om man startar med knapp) och förstås bromsar hårt och allt hårdare (speciellt om man kör automat) utan att pumpa med foten för att inte bli av med vakumet i vakumservot på bromsen - en motor med öppen spjäll genererar inte någon vakum för bromsens räkning 

en broms som man trampat ur vakumet på pga vilt stampande är mycket tungbromsad och där är det tveksamt att en normal människa kan bromsa ned en motor på fullgas och på ettans växel, medans med vakum skall den klara det


Sitter man och fesbromsar när motorn rusar så blir bromsarna snabbt överhettade och tappar grepp (fast brukar inte rallybromsar vara som bäst när skivan börja glöda mörkt - typ 450 grader C ??) utan märker man att motorn går åstad så skall man bromsa resolut tills bilen står still

Du har rätt.
Man har 3-4ggr på sig att trampa utan servo, sedan blir det mindre rolig.

Och om man mjukbromsar så värmer man upp skivorna och de blir som tvål som jag skrev.

Definationen tvål betyder att de tar dåligt fast man har servo.

När man tävlingskör så bromsar man alltid hårt eller distinkt för att inte förstöra bromskraften.
Din uträkning, tipo, fungerar säkert bra om du inte rört bromsen när bilen rusar och du trampar hårt direkt.

Jag tävlar på bana till skillnad mot rally.
På bana gäller det jag sa till skillnad mot rally där man kan tillåta sig att köra på bromsarna.

Jag har bara varit med om att en bil rusat för mig en gång och det var en automat från stillastående och bromsen hjälpte inte utan jag ryckte i neutral.

Jag glömde säga att innan man leker med tanken att vrida på nyckeln så kolla innan om rattlåset slår i  :o
« Senast ändrad: 12 maj 2012, 02:47:14 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #20 skrivet: 12 maj 2012, 05:35:32 »
Hur många tycker det låter som om tjejen i videon kör bil i första hand?

Kom att tänka på en tidigare kollega som brukade prata i telefon och köra kalkylark på datorn samtidigt. När han körde bil...  :::_) Koppen kaffe i mugghållaren o äpplena han gillade tillkommer.
Vissa av oss har ju för f_n flyttat in hela vardagsrummet/kontoret i bilen!? Ingen människa har förmåga till multitasking/simultankapacitet. Barnens lekstuga i bilen går tvärbort, tantens pratande bredvid kommer i andra hand, nallen går bort, datorn går tvärbort, kartan går tvärbort, hamburgertallriken går tvärbort osv.

Standardbromsar är inte mycket att hänga i granen. Efter en rejäl inbromsning med glödande skivor så är det som GDS-Jan kallar det, tvål. Sen har man slitytan på gatan efter ett par sådana inbromsningar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13369
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #21 skrivet: 12 maj 2012, 09:29:18 »
Hej

Snor/ inkräktar lite på tråden då jag har fått ett mkt märkligt fel på bilen!
Apropå att bilar nuförtiden har en egen vilja.

Häromveckan så bromsade bilen till av sig själv...... Sc:,h
Efter några sekunder hände det igen. Som tur var körde jag mina laglydiga 70-75 km. Det var ingen hård inbromsning utan mer än lättare tryck på pedalen.

Läskigt om det skulle ske i 120 km.
Samtidigt som detta hände la jag märke till att varningslampan för antispinn å rollover osv...blinkade till.
Så det tycks som elektroniken har fått fnatt.

Varningslampan lyser till då å då men ännu inga fler ofrivilliga inbromsningar.

Så nu har jag ständigt 2händer på ratten, när jag kör.

Tilläggas kan att de främre bromsskivorna är väldigt heta.

M v h tyke  :D

Vissa Mercedes (bl a) med mer avancerad bromshjälp har en funktion för att hålla bromsskivorna torra när det är regn/snö. Kan det har varit nåt sånt som slog till?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad snuppesno

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #22 skrivet: 12 maj 2012, 11:04:15 »
Du har rätt.
Man har 3-4ggr på sig att trampa utan servo, sedan blir det mindre rolig.

Och om man mjukbromsar så värmer man upp skivorna och de blir som tvål som jag skrev.

Definationen tvål betyder att de tar dåligt fast man har servo.

När man tävlingskör så bromsar man alltid hårt eller distinkt för att inte förstöra bromskraften.
Din uträkning, tipo, fungerar säkert bra om du inte rört bromsen när bilen rusar och du trampar hårt direkt.

Jag tävlar på bana till skillnad mot rally.
På bana gäller det jag sa till skillnad mot rally där man kan tillåta sig att köra på bromsarna.

Jag har bara varit med om att en bil rusat för mig en gång och det var en automat från stillastående och bromsen hjälpte inte utan jag ryckte i neutral.

Jag glömde säga att innan man leker med tanken att vrida på nyckeln så kolla innan om rattlåset slår i  :o

Men värms inte skivorna med samma energi om retardera bilens hastighet med säg 20m/s2 i 10 sekunder som 10m/s2 i 20 sekunder?
Alltså om man fisbromsar ner hastigheten från 90 till 50 på 1 km eller hårdbromsar 200m borde ju ge samma värme på skivorna? Den förlorade rörelseenergin som överförs till skivorna borde bli den samma eller är jag helt ute och cyklar nu? Sc:,h
Dessutom borde väl en längre inbromsning ge skivorna en chans att ventilera bort en del värmeenergi pga längre tid för uppvärmningen?

EDIT: Kom på att mitt resonemang inte funkar vid skenande motor, då är det ju givetvis bättre att bromsa allt vad tygen håller innan skivorna blir överhettade eftersom motorn hela tiden tillför enorma mängder värme.
« Senast ändrad: 12 maj 2012, 11:34:32 av snuppesno »
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1397
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #23 skrivet: 12 maj 2012, 11:27:09 »
Hej

Vissa Mercedes (bl a) med mer avancerad bromshjälp har en funktion för att hålla bromsskivorna torra när det är regn/snö. Kan det har varit nåt sånt som slog till?
Inte omöjligt att det är någon sån funktion som hängt sig.
Inget regn utan solsken  :) vid tillfällena.

Den enda förändringen jag har gjort är att jag ökat däcktrycket ifrån 2.4 till 2.8 runt om. Inte kan väl det leda till förhöjd temperatur? Som gör att elektroniken börjar spöka  dontknow

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #24 skrivet: 12 maj 2012, 16:38:24 »
Men värms inte skivorna med samma energi om retardera bilens hastighet med säg 20m/s2 i 10 sekunder som 10m/s2 i 20 sekunder?
Alltså om man fisbromsar ner hastigheten från 90 till 50 på 1 km eller hårdbromsar 200m borde ju ge samma värme på skivorna? Den förlorade rörelseenergin som överförs till skivorna borde bli den samma eller är jag helt ute och cyklar nu? Sc:,h
Dessutom borde väl en längre inbromsning ge skivorna en chans att ventilera bort en del värmeenergi pga längre tid för uppvärmningen?

EDIT: Kom på att mitt resonemang inte funkar vid skenande motor, då är det ju givetvis bättre att bromsa allt vad tygen håller innan skivorna blir överhettade eftersom motorn hela tiden tillför enorma mängder värme.

Tyvärr så värms skivorna upp på några sekunder.
Det är enorma krafter i glidytorna.

Bromsar man hårt och kort så i alla fall med ventilerade skivor så kyls de bättre.

Inga skivor har kapaciteten att kyla bort värmen som bildas under inbromsning utan de kyls när du inte bromsar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +19/-3
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #25 skrivet: 12 maj 2012, 18:20:40 »
Ingen kylfläkt i världen med samma yta och luftvolymflöde som en bromsskiva har kan kyla bort den effektutvecklingen som sker i kort tid när man bromsar hårt, värmen hinner inte ens gå igenom skiva till vingarna i mitten som vispar luften innan bromsningen är avklarad,  utan där handlar det om att magasinera värme motsvarande rörelsenergin i själva gjutgodset (om man inte väljer att göra sig av med energi med friktionssmält gummi på asfalten) som sedan i åtskilliga minuter efter går iväg som uppvärmd luft.

Det är också därför sportbilar som kan närma sig 300 km/h har enorma bromsar med mycket massa i skivorna för att kunna bromsa från 250+ kmh till noll i jämförelse med en nissan micra med mopedbromskivor där man kommer som max till 139 kmh även om man är akut pink och skitnödig (har haft en sådan bil ;-) )...

Energimängden är ju massan gånger hastigheten i kvadrat och alltihop genom två vilket innebär att bromsarna måste ta upp 4 ggr mer energi om man bromsar från 278 km/h i jämförelse från 139 km/h - och den som har provat att bromsa från 140 km/h till noll fortast möjligt utan att låsa hjulen vet att bromsarna är tämligen varma då - typ att bromsarna blånerar på ytan av hettan.

 
   

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #26 skrivet: 12 maj 2012, 18:50:53 »
Tydligen ett vanligt problem, både Toyota och Hyundai har återkallat tiotusentals bilar med liknande problem och mins 19 dödsfall i USA skylls på "uncontrollebly accelearaton"
en amerikansk biltidning har gjort ett test om det går att stoppa en skenande bil med enbart bromsarna:

Hit the Brakes

Certainly the most natural reaction to a stuck-throttle emergency is to stomp on the brake pedal, possibly with both feet. And despite dramatic horsepower increases since C/D’s 1987 unintended-acceleration test of an Audi 5000, brakes by and large can still overpower and rein in an engine roaring under full throttle. With the Camry’s throttle pinned while going 70 mph, the brakes easily overcame all 268 horsepower straining against them and stopped the car in 190 feet—that’s a foot shorter than the performance of a Ford Taurus without any gas-pedal problems and just 16 feet longer than with the Camry’s throttle closed. From 100 mph, the stopping-distance differential was 88 feet—noticeable to be sure, but the car still slowed enthusiastically enough to impart a feeling of confidence. We also tried one go-for-broke run at 120 mph, and, even then, the car quickly decelerated to about 10 mph before the brakes got excessively hot and the car refused to decelerate any further. So even in the most extreme case, it should be possible to get a car’s speed down to a point where a resulting accident should be a low-speed and relatively minor event.

Så... tydligen går det om man kan hålla sig kall nog.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #27 skrivet: 12 maj 2012, 19:11:39 »
Tänk på dessa som värmer bakdäck till nästan flytande gummi genom att stå på bromsen och ge full gas.

Det dödar ingen motor och spinner bakhjul med full bromskraft.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19393
  • Karma +15/-15
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #28 skrivet: 12 maj 2012, 19:55:46 »
Det beror på att det inte bromsar så mycket bak prova att låsa fast en framhjulsdriven bil så får du se.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #29 skrivet: 12 maj 2012, 21:03:10 »
Dels har "skenande" elektronik ökat markant, sen har även bränder tilltagit.
När man då ser problematiken kring s.k "elektronisk smog" börjar man fundera om myndigheterna är helt uppe på läktaren när man nu försöker sig på att ta fram EMP-kanoner mot fartdårar (EMP = electro-magnetic pulse),
lekte lite med detta på 90-talet och ser mer faror än lösningar, läs och bli förskräckta:
http://www.teknikensvarld.se/2012/05/04/31064/polisen-kan-fa-pulskanon/

Vem vet, snart kanske vi även drabbas av plötsliga airbag-utlösningar eller detonerande plasttankar när givarna i sig själva orsakar gnistbildning pga elektromagnetiska pulser från farbror blå som jagar någon längre upp på gatan....
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!