0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det verkligen så att bromsarna på en bil inte förmår stoppa den om man samtidigt gasar?Jag har aldrig provat, men jag vet ju i alla fall att jag kan få bakhjulen att låsa sig med bara handbromsen, och att en bil skulle accelerera till 130 km/h på 11 sekunder OM man bromsar ser jag som mer eller mindre uteslutet.
På skenande dieselbilar hjälper det inte ens med killswitch, då måste man i så fall montera in en decomp-knapp också...I vart fall om de har mekaniskt pump, men det kanske dom inte har....
Apropå ursprungstråden så borde bromsarna vinna över motorn....
Bromsarna utvecklar ca. 10ggr mer effekt än motorn.
Tror jag inte.Om du har 180hk som drar i 90km/h så hjälper nog inte några bromsar.
Åjo. Det är ju bara att jämföra tiden det tar 0-90 resp 90-0. Bromsarna vinner lätt.
Tror jag inte.Om du har 180hk som drar i 90km/h så hjälper nog inte några bromsar.Men kopplingen är inte "by wire".
Kopplingen? Bilen i filmen är ju en automat...
Ett exempel: Tag en långtradare med last som väger 50 ton och har en motoreffekt på 280kW. Det tar ca. 70-80 sekunder att accelerera från 0 till 70 km/h. Att bromsa ner tradaren från 70 km/h till 0 km/h tar mindre än en tiondel av den tiden, ca. 4-5 sekunder.