Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Farligt när elektroniken strular  (läst 7573 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Farligt när elektroniken strular
« skrivet: 11 maj 2012, 06:47:35 »
tänk om du sitter i bilen och helt plötsligt gasar den på för fullt, inget fungerar, den går inte att bromsa, lägga ur växeln eller stänga av motorn och du befinner dig mitt i stan  :o
Precis det hände den här snubben, kolla hastighetsmätaren när han krockar, tur att ingen blev alvarligt skadad.

http://www.break.com/index/unintended-acceleration-2325587

Vore jag som han skulle jag montera in en "killswitch" på min nästa bil.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2012, 06:54:20 »
Är det verkligen så att bromsarna på en bil inte förmår stoppa den om man samtidigt gasar?
Jag har aldrig provat, men jag vet ju i alla fall att jag kan få bakhjulen att låsa sig med bara handbromsen, och att en bil skulle accelerera till 130 km/h på 11 sekunder OM man bromsar ser jag som mer eller mindre uteslutet.

Däremot kan jag förstå om man blir så panik att man glömmer att bromsa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2012, 07:09:58 »
Är det verkligen så att bromsarna på en bil inte förmår stoppa den om man samtidigt gasar?
Jag har aldrig provat, men jag vet ju i alla fall att jag kan få bakhjulen att låsa sig med bara handbromsen, och att en bil skulle accelerera till 130 km/h på 11 sekunder OM man bromsar ser jag som mer eller mindre uteslutet.

många nya bilar har "drive by wire" då är allt elektroniskt, till och med bromsarna.
på nya Toyotor är till och med styrningen elektronisk.

Om elektroniken får fnatt så funkar INGET på dessa bilar
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2012, 07:20:41 »
På skenande dieselbilar hjälper det inte ens med killswitch, då måste man i så fall montera in en decomp-knapp också...
I vart fall om de har mekaniskt pump, men det kanske dom inte har....  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2012, 16:21:54 »
På skenande dieselbilar hjälper det inte ens med killswitch, då måste man i så fall montera in en decomp-knapp också...
I vart fall om de har mekaniskt pump, men det kanske dom inte har....  dontknow
eller ha ett rejält ankare i skuffen...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1237
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2012, 18:45:57 »
Hej

Snor/ inkräktar lite på tråden då jag har fått ett mkt märkligt fel på bilen!
Apropå att bilar nuförtiden har en egen vilja.

Häromveckan så bromsade bilen till av sig själv...... Sc:,h
Efter några sekunder hände det igen. Som tur var körde jag mina laglydiga 70-75 km. Det var ingen hård inbromsning utan mer än lättare tryck på pedalen.

Läskigt om det skulle ske i 120 km.
Samtidigt som detta hände la jag märke till att varningslampan för antispinn å rollover osv...blinkade till.
Så det tycks som elektroniken har fått fnatt.

Varningslampan lyser till då å då men ännu inga fler ofrivilliga inbromsningar.

Så nu har jag ständigt 2händer på ratten, när jag kör.

Tilläggas kan att de främre bromsskivorna är väldigt heta.

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1237
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #6 skrivet: 11 maj 2012, 21:00:36 »
Hej

Tilläggas är att väglaget var torrt ingen grusväg.
Utan torrt å fint väglag.

Så frågan är om inte bilarna har blivit för "smarta" ? För vårat eget bästa.

Apropå ursprungstråden så borde bromsarna vinna över motorn....
Känns inte som föraren riktigt behärskar alla kamelerna under motorhuven  ;)

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #7 skrivet: 11 maj 2012, 21:07:31 »
Apropå ursprungstråden så borde bromsarna vinna över motorn....
Bromsarna utvecklar ca. 10ggr mer effekt än motorn.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #8 skrivet: 11 maj 2012, 21:24:54 »
Bromsarna utvecklar ca. 10ggr mer effekt än motorn.

Tror jag inte.

Om du har 180hk som drar i 90km/h så hjälper nog inte några bromsar.

Men kopplingen är inte "by wire".
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4384
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2012, 21:32:29 »
Tror jag inte.

Om du har 180hk som drar i 90km/h så hjälper nog inte några bromsar.

Åjo. Det är ju bara att jämföra tiden det tar 0-90 resp 90-0. Bromsarna vinner lätt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2012, 21:44:47 »
Åjo. Det är ju bara att jämföra tiden det tar 0-90 resp 90-0. Bromsarna vinner lätt.

Prova på din bil då.
Jag som har en tävlingsbil vet hur lätt det är att överhetta bromsar.

Trampa gasen och bromsen i botten vid 90km/h och se vad som händer.
Har du en klen motor så kanske bilen stannar innan bromsarna blir så heta så de inte fungerar alls.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #11 skrivet: 11 maj 2012, 21:51:33 »
Tror jag inte.

Om du har 180hk som drar i 90km/h så hjälper nog inte några bromsar.

Men kopplingen är inte "by wire".

Kopplingen? Bilen i filmen är ju en automat...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #12 skrivet: 11 maj 2012, 21:56:24 »
Kopplingen? Bilen i filmen är ju en automat...

Lägg i Neutralläge då.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #13 skrivet: 11 maj 2012, 21:58:15 »
Ett exempel: Tag en långtradare med last som väger 50 ton och har en motoreffekt på 280kW. Det tar ca. 70-80 sekunder att accelerera från 0 till 70 km/h. Att bromsa ner tradaren från 70 km/h till 0 km/h tar mindre än en tiondel av den tiden, ca. 4-5 sekunder.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Farligt när elektroniken strular
« Svar #14 skrivet: 11 maj 2012, 22:02:35 »
Ett exempel: Tag en långtradare med last som väger 50 ton och har en motoreffekt på 280kW. Det tar ca. 70-80 sekunder att accelerera från 0 till 70 km/h. Att bromsa ner tradaren från 70 km/h till 0 km/h tar mindre än en tiondel av den tiden, ca. 4-5 sekunder.

Så länge bromsarna håller ja.
Hur länge gör dom det när du gasar samtidigt?

I samma stund som skivorna överhettar så blir de som tvål.

Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!