Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Frikyla och värma köldbärare med frånluften
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Frikyla och värma köldbärare med frånluften (läst 2888 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kolvas
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
kolvas
«
skrivet:
04 maj 2012, 16:44:43 »
Citera
Hej, har gått länge med funderingarna att sätta in frikyla i sovrummet men samtidigt när jag är på g med rördragningså funderar jag på att koppla in så att jag kan värma köldbäraren med frånluften efter FTX-aggregatet, jag har mina funderingar på hur man ska lösa det med att koppla bort uppvärmningen när man kör kyla men sen är frågan om den uppvärmningen av köldbäraren betalar sig rent ekonomiskt, kan det göra någon skillnad vintertid då man helst vill ha upp tempen lite på köldbäraren
Ivt c6 med jordvärme är anläggningen
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Frikyla och värma köldbärare med frånluften
«
Svar #1 skrivet:
05 maj 2012, 12:38:34 »
Citera
Hej!
Att värma köldbäraren med den värme som återstår i avluften från en FTX kan nog inte löna sig.
Frikyla är däremot en bra idé, billig kyla och gör att borran återhämtar sig snabbare.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Tobocop
HP-tech on da road
I branschen
Expert på värmepump
Antal inlägg: 519
Karma +2/-0
Kön:
Allt jag lägger händerna på blir bra...
Tobocop
«
Svar #2 skrivet:
28 maj 2012, 19:50:56 »
Citera
CarlN:
Var sitter ett borrhål i en jordvärmeanläggning?
Beror på hur förhållandet ser ut i jorden, men erfarenheten säger att jorden blir rätt varm under sommaren, oavsett om du kör återvining eller frikyla på den. Så det är nog ingen ide tyvärr
Loggat
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
30 maj 2012, 10:05:59 »
Citera
Citat från: Tobocop skrivet 28 maj 2012, 19:50:56
CarlN:
Var sitter ett borrhål i en jordvärmeanläggning?
Missade detta. Skämspådig
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Toticci
I branschen
Expert på värmepump
Antal inlägg: 236
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Toticci
«
Svar #4 skrivet:
31 maj 2012, 08:15:40 »
Citera
Men har man 28°C inne och 18°C i slingan kan det endå göra en viss skillnad
Loggat
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)
mexitegel
Expert på värmepump
Antal inlägg: 398
Karma +2/-0
Kön:
Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
mexitegel
«
Svar #5 skrivet:
31 maj 2012, 11:24:32 »
Citera
Kontentan av flera liknande diskussioner i forumet är väl i princip att det finns ett ekonomiskt incitament i det om temperaturen på ingående KB är för låg men annars inte.
Loggat
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1038
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
Himmapularen
fila
Rillman
Breeelin
TS Comfort AB
rocas
T Ramsmark
pathe915
macman
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info