0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det där beror på hur huset ser ut i övrigt, vilken ålder och stil det är på kåken måste avgöra hur fodren ska se ut.
Har gjort de själva. Man tar ett foder som i detta fallet 22x120, räknar bort den övre biten som är 28. Dvs klyver då bort 28 på 120 fodret i 13graders vinkel. För att listen ska passa, i mittfall en 15x56 svanhals tror jag måtten var, så ska det bli 45 kvar där den får plats. Så en 28x95 klyvs i 13 graders vinkel tor jag håller 78? och spikar 28an i 22an. 28an ska vara 45 bredare per sida än 22 foder. På med svanhalsen bara.Fönsterbläcken ska då vara lite bredare än allt så det blir till att räkna, djup ska ävan vara 1 cm stärre så att man får plats med allt under plåten. Så redan här ska överbläcket på så då ska man ha räknat ut djup o bredd Till panel finns spik som är bättre än vanlig handelsspik. 50x3,1 60x3,4 0ch 70x3,4. Dvs att de är korta o grova så en 70 spik som normalt är 2,8 är lika grov som en 100 spik, dvs 4tum. Fördel att man slipper slå spik genom vindskyddet. En vanlig 28x70-75 spik är för klen till panel. De får lätt för sig att krypa ut spikregeln när trä torkar.Vilka säljer såna? Hmm jag säljer såna. Hehehe
Du måste ju få till fönsterblecken också, har du tänkt på det?