Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappvarmvatten Fjärrvärme vs Elberedare?  (läst 2609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tappvarmvatten Fjärrvärme vs Elberedare?
« skrivet: 30 oktober 2005, 23:25:47 »
Nån som rent generelt kan säga skillnaden i uppvärmningskostnad av tappvarmvatten med fjärrvärme mot elberedare?
Och då bortsett fasta avgifter mm utan bara i Kvh.
Fjärrvärmecentralen installerad -99 med plattvärmeväxlare i ganska kompakt mått.
Har idag en uppvärmning på ca 20-22 Mwh/år inkl tappvarmvatten.
Den fasta avgiften ligger på 2500:- och Mwh priset 610:- med moms dvs ca 15000:- per år.
Huset är ett enplan 100kvadrat med inredd vind 50kvadrat med 1,8m i takhöjd plus källare 100kvadrat delvis uppvärmd.
Har både innomhusgivare och utomhusgivare till fjärrvärmen så att få fjärrvärme och pump o fungera tillsammans borde gå.
Har installerat några pumpar åt vänner o har vacuumpum så det är bara pumpens kostnad jag behöver lägga ut.
Bor i södra Dalarna.

Min fundering är om det kan löna sig o installera en L/L pump vad tror ni?

//dalken

ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tappvarmvatten Fjärrvärme vs Elberedare?
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2005, 10:48:25 »
Om man utgår från att du bränner 12.000kWh/år för uppvärmning,

så borde du kunna spara cirka 2.500-3.000kr/år med en L/L R410 pump, litet beroende av hur öppen planlösning du har. (Har inte räknat in fasta avgifter)

Jag tycker inte det räcker för att motivera en pump normalt, men du borde ju kunna få den på plats för 10-11.000kr. Isåfall har du ju den betald efter 3-4 år.
« Senast ändrad: 01 november 2005, 12:10:41 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tappvarmvatten Fjärrvärme vs Elberedare?
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2005, 20:49:22 »
Då har du kommit fram till ungefär samma besparing som mej.
Nä normalt sett kanske det inte är motiverat men jag kan få upp en E9DKE för dryga 9000:-.
Sen är det ju frågan hur det blir med min planlösning jag tror att placering (A) se ritning är den bästa eller? går ej o sätta den ovan stora fönstret där.
Sen är jag ute efter o kunna kyla lite på sommaren blir ruskigt hett där på kvällarna.
Trappen upp på övervåningen är väldigt smal o ej luftig. Trappen ner i källare är det dörr till.


//Dalken
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tappvarmvatten Fjärrvärme vs Elberedare?
« Svar #3 skrivet: 01 november 2005, 12:22:06 »
Det är vanskligt att ge råd om placering utan att ha sett huset i verkligheten,

men jag skall försöka:

Tycker det är en bra placering, men finjustera så du får "rak skottlinje" för luften ända in i sovrummet.

Värmen letar sig lätt uppåt, tror att du kommer att bli överraskad hur bra det värmer på övervåningen.

Kyla är ett kapitel för sig. Det blir lätt som att stå under duschen, men varmt runt om. Men i ditt fall skulle det kunna gå att kyla ner vardagsrummet, genom att köra Medelhavsmetoden. Dvs samma princip som hotell i varmare länder. Dörren stängd, gardiner för fönstren, inte låta rummet bli varmt på förmiddagen osv.

PS en E9DKE för 10.000kr är inget att tveka om. Lycka till!

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tappvarmvatten Fjärrvärme vs Elberedare?
« Svar #4 skrivet: 01 november 2005, 12:41:41 »
Tyvär går det inte att placera innerdelen så den blåser i rak linje från vardagsrum och genom hallen för den får ej plats ovan fönstret.
Den kommer att hamna prexis bredvid den raka linjen så det borde fungera hyffsat iaf med vinklade sidoflpps.

Vi får väl se om det blir en nu eller till våren.

//dalken
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!