0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man ansluter väl bara vattenmantlade kaminen på returledningen från radiatorerna, innan det går in i kulverten?Alltså på returledningen, innan den går till kulverten kopplas till braskaminen, från braskaminen och till kulverten.När man då börjar elda så blir returtempen hög, och värmepumpen stannar tills det åter blir värmebehov.Fast nu är jag ingen expert på vedeldade anläggningar, kanske behövs det ytterligare säkerhetsfunktioner för att det inte skall koka om cirkulationen av någon anledning uteblir.
Så har jag också förstått det. Man skickar tillbaka "för varmt" vatten till värmepumpen som sedan justerar och skickar iväg vatten med rätt temp tillbaka till golvvärmen.Det behövs väl en shunt som tar hand om att skicka över värme i en acktank?Kommer även ha en fläktkonvektor i ett garage så om jag snabbt behöver extra värme där ska jag kunna blåsa på med den en stund och då har jag nytta av acktanken,
Om du köper en 1245a och använder dig av en arbetstank i garaget så brukar man ansluta en extern framledningsgivare (BT25) efter tanken på sidan mot golvärmen och när värmen i arbetstanken börjar bli hög kommer vp att stanna om den går och cp som snurrar vattnet mellan vp och tanken stannar och det heta vattnet når inte vp. Ska du ha en vatten manlad kamin är det enklast med öppen expansion då behövs endast en säkerhetsventil ingen syr ventil krävs.
Mycket jag inte hänger med på men varför en växelventil efter vp varför inte låta vp jobba mot tanken hela tiden ? Bör man inte ha nån typ av laddomat till kaminen så den inte får in kallt vatten man brukar vilja ha hett vatten runt en eldstad för att få bra förbränning och hållbarhet eller behövs inte det på en kamin.
Men alla extra grejer kostar pengar så lägg ner 2 rör till det spar du in i installationen och får antagligen en bättre och enklare anläggning tror jag i alla fall
Går säkert att lösa men blir överkurs för mig nån Kunnig får ta över.