Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: 144kvm hus + 85kvm garage med jordvärmepump och vattenmantlad kamin?  (läst 16645 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 253
Kommer bygga ett nytt hus på 144kvm och har ett garage på 85kvm.
Jordvärmepumpen kommer stå i garaget och mata huset via en 4pipig kulvert.
Vill inte ha någon acktank eller annat utrymmeskrävande i huset.

Jag skulle gärna vilja ha en vattenmantlad kamin och sedan skaffa en acktank och ställa i garaget
tillsammans med jordvärmepumpen. Hur stor bör acktanken vara?
Kan tänka mig att elda någon kväll då och då i kaminen det är inte något som kommer användas varje dag.

Hur fungerar detta system?
I huset kommer ju bara 4st rör in. V/K Tappvatten, V/K värmesystemsvatten.
Ansluts då kaminen direkt här och skickar iväg det varma vattnet från kaminen tillbaka till acktanken i garaget?
Vad händer med jordvärmepumpen hur tar den hand om denna värme från kaminen som kommer i det som skulle vara lite kallare vatten i returledningen?

Kan man mellan tummen och pekfingret säga vad en acktank samt lite annat runt i kring kan landa på för att kunna docka detta med jordvärmepumpen?

12Kw eller 17Kw kamin tror ni det är vettigt? Är det någon nackdel med för stor eller för liten kamin?


Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
  • Kön: Man
Du behöver två stycken separata ledningar ut till garaget som går mellan kamin och tank.
En bra tank får du nog räkna med ca 15000 sen tillägg för två rör i kulverten vet jag inte.
en del extra rörjobb och prylar till kaminen behövs också. Förutom kaminen tror jag du hamnar på minst
25000 extra för att du ska ha vattenmantlat.
Du gör som du vill men jag hade nog inte gjort det i ett nytt hus. Då hade jag hellre lagt lite mer pengar på längre kollektor och ev en vp som klarar hela värmebehovet utan tillskott tillsammans med en volymtank.

IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad suhagg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 253
Du behöver två stycken separata ledningar ut till garaget som går mellan kamin och tank.
En bra tank får du nog räkna med ca 15000 sen tillägg för två rör i kulverten vet jag inte.
en del extra rörjobb och prylar till kaminen behövs också. Förutom kaminen tror jag du hamnar på minst
25000 extra för att du ska ha vattenmantlat.
Du gör som du vill men jag hade nog inte gjort det i ett nytt hus. Då hade jag hellre lagt lite mer pengar på längre kollektor och ev en vp som klarar hela värmebehovet utan tillskott tillsammans med en volymtank.

Aj då kulverten ligger redan i backen och jag vill inte har någon stor klumpig acktank inne i huset.
Jag tycker det kan vara mysigt att elda lite men att ha en vanlig plåtkamin som bara strålar en massa värme i ett hus som redan är varmt och skönt känns dumt. Vill dock ha en kamin därför lät en vattenmantlad smart.

Men en volymtank verkar klokt. Vad pratar vi om då 100l eller mer? Kallas det acktank först det börjar bli uppåt 500l?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 32108
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du sätter in en extern cirkpump och en bypassledning, så du säkerställer ständigt flöde i värmekretsen hus/garage så behöver du inga extra slangar i kulverten, jag förstår i alla fall inte varför det skulle behövas.

Däremot håller jag väl i princip med, antingen eldar man med ved, eller så har man värmepump.
Vill du myselda så blir det nog på lång sikt billigast att bara sätta in en billig snygg braskamin, utan vattenmantling.
Spelar pengarna ingen större roll så kan du nog göra som du tänkt och få till en bra funktion, och det fördyrar väl själva värmepumpsinstallationen med 10 000 - 25 000 kr beroende på vilken tank och cirkpump du köper, och hur mycket du gör själv.

Ekonomiskt kan jag aldrig tänka mig att det lönar sig att överhuvudtaget sätta in någon form av vedeldning i huset.
Det kostar att projektera, det kostar att köpa kamin, acktank, extra cirkpump, skorsten.
Det kostar att sota.
Och det kostar att skaffa ved.

Har du gratis ved, så tjänar du garanterat bäst på att sälja veden till någon annan som gärna satsar obetald arbetstid på att elda upp densamma.

Men som sagt, om pengarna är en bisak, och myset med veden är en huvudsak så ser jag inget som hindrar dina planer.

De två extra slangarna, eller bypassen och den extra cirkpumpen som vi föreslår behövs för att säkerställa ständigt flöde i kulverten.
Detta p.g.a att en värmepump normalt inte skickar ut något vatten alls i radiatorkretsen när den tillverkar tappvarmvatten.
Om du då eldar för fullt så kokar det.

Om du skall ha en kulvert ut till garaget, tänk på att dra rejäla ledningar för värmekretsen, i ett lågtempsystem som golvvärme eller lågtempererade radiatorer krävs höga flöden.
Gör inte heller misstaget att dra en grov ledning för tappvarmvattnet, då får du vänta i evigheter på att varmvattnet skall nå tappställena.

Är det mer än 10 meter mellan värmepump och de primära tappställena är det kanske frågan om du skulle dra in vv-cirkulation för att slippa vänta på tappvarmvatten.
Jag tror personligen det skulle kännas som ett misslyckande att bygga nytt, och sedan tvingas spola bort 10 liter vatten varje gång du vill ha varmvatten i kranarna...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 350
  • vedeldare
Och då frågar jag som är mysvedeldare: hur många kw/h kommer han göra av med per år och hur varm ränkar ni då på inne tempen ska vara?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

Inloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4839
  • Kön: Man
Den här brasan drar bara 100W .
Kör den i TVn... ^-^
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 32108
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Och då frågar jag som är mysvedeldare: hur många kw/h kommer han göra av med per år och hur varm ränkar ni då på inne tempen ska vara?

Han bör få ett effektbehov på ca 6-7 kW, som kan tillgodoses med en 6 kW värmepump, årsförbrukning ca 6000 kWh med en innetemp på 22-23 grader.
Eltillskott ca 250 kWh/år.

Det lönar sig absolut inte att elda, hur man än räknar. (I vart fall så länge man räknar att man säljer eventuellt "gratis" ved).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 253
Om du sätter in en extern cirkpump och en bypassledning, så du säkerställer ständigt flöde i värmekretsen hus/garage så behöver du inga extra slangar i kulverten, jag förstår i alla fall inte varför det skulle behövas.

Däremot håller jag väl i princip med, antingen eldar man med ved, eller så har man värmepump.
Vill du myselda så blir det nog på lång sikt billigast att bara sätta in en billig snygg braskamin, utan vattenmantling.
Spelar pengarna ingen större roll så kan du nog göra som du tänkt och få till en bra funktion, och det fördyrar väl själva värmepumpsinstallationen med 10 000 - 25 000 kr beroende på vilken tank och cirkpump du köper, och hur mycket du gör själv.

Ekonomiskt kan jag aldrig tänka mig att det lönar sig att överhuvudtaget sätta in någon form av vedeldning i huset.
Det kostar att projektera, det kostar att köpa kamin, acktank, extra cirkpump, skorsten.
Det kostar att sota.
Och det kostar att skaffa ved.

Har du gratis ved, så tjänar du garanterat bäst på att sälja veden till någon annan som gärna satsar obetald arbetstid på att elda upp densamma.

Men som sagt, om pengarna är en bisak, och myset med veden är en huvudsak så ser jag inget som hindrar dina planer.

De två extra slangarna, eller bypassen och den extra cirkpumpen som vi föreslår behövs för att säkerställa ständigt flöde i kulverten.
Detta p.g.a att en värmepump normalt inte skickar ut något vatten alls i radiatorkretsen när den tillverkar tappvarmvatten.
Om du då eldar för fullt så kokar det.

Om du skall ha en kulvert ut till garaget, tänk på att dra rejäla ledningar för värmekretsen, i ett lågtempsystem som golvvärme eller lågtempererade radiatorer krävs höga flöden.
Gör inte heller misstaget att dra en grov ledning för tappvarmvattnet, då får du vänta i evigheter på att varmvattnet skall nå tappställena.

Är det mer än 10 meter mellan värmepump och de primära tappställena är det kanske frågan om du skulle dra in vv-cirkulation för att slippa vänta på tappvarmvatten.
Jag tror personligen det skulle kännas som ett misslyckande att bygga nytt, och sedan tvingas spola bort 10 liter vatten varje gång du vill ha varmvatten i kranarna...

Det är ett nybygge och tanken är att bo i huset resten av livet så jag ser inte att jag ska räkna hem allt för att motivera det.
Kamin ska jag ha. Blir det inte vattenmantlat så köper jag nog något i 15-20.000kr klassen. Har i stort sett gratis ved och kan se det som en viss avkoppling att pyssla med det.

Tänkte att när man ändå gör jobbet så kan man göra det ordentligt och att de gånger jag eldar så gör det lite nytta både för värmen och ekonomiskt.

Hur mår jordvärmepumpen av ett system av denna typ? Läser ju en massa om att det är inte bra med start och stopp, att det inte är bra när den står still längre stunder osv osv.

Jag har 25m kulvert till garaget där jordvärmepumpen ska stå och jag ska ha VV cirkulation i systemet på timer. Kommer inte ihåg rördimensionen i huvudet men det är en Uponor 4 pipig kulvert.

Citera
eller bypassen och den extra cirkpumpen som vi föreslår behövs för att säkerställa ständigt flöde i kulverten.
Detta p.g.a att en värmepump normalt inte skickar ut något vatten alls i radiatorkretsen när den tillverkar tappvarmvatten.
Om du då eldar för fullt så kokar det.[/qoute]

Hur ser en sådan ut och hur funkar det?
Jag har inkommande och retur från jordvärmepumpen i garaget. Så har jag inkommande och retur från kamin. Inkommande och retur från golvvärmen. Hur funkar och var sitter bypassen?

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 350
  • vedeldare
Han bör få ett effektbehov på ca 6-7 kW, som kan tillgodoses med en 6 kW värmepump, årsförbrukning ca 6000 kWh med en innetemp på 22-23 grader.
Eltillskott ca 250 kWh/år.

Det lönar sig absolut inte att elda, hur man än räknar. (I vart fall så länge man räknar att man säljer eventuellt "gratis" ved).


Så att min arbetskompis har totalt 20000kw/h per år för liknande hus plus garage anser du är onormalt med bergvärme då? Två vuxna o två små barn. Byggt runt 2003 enligt de byggkraven
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8723
Elförbrukning 20000 kWh/år i ett hus byggt 2003 med bergvärmepump. Om förutsättningen är rätt uppfattad blir frågan om värmepumpen fungerar. Det kan vara en rimlig förbrukning för ett direktelvärmt hus av den årsmodellen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
  • Kön: Man
Dom två rören till värmen från garaget ska inte dom kopplas direkt på radiator kretsen eller golvvärme fördelaren? Rickard kan du då förklara hur han ska koppla ihop det med den vatten mantlade utan två rör till till en ev tank i garaget? Jag får inte ihop det Sc:,h
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad suhagg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 253
Dom två rören till värmen från garaget ska inte dom kopplas direkt på radiator kretsen eller golvvärme fördelaren? Rickard kan du då förklara hur han ska koppla ihop det med den vatten mantlade utan två rör till till en ev tank i garaget? Jag får inte ihop det Sc:,h

Inte jag heller. Blir det görbart?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 32108
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Dom två rören till värmen från garaget ska inte dom kopplas direkt på radiator kretsen eller golvvärme fördelaren? Rickard kan du då förklara hur han ska koppla ihop det med den vatten mantlade utan två rör till till en ev tank i garaget? Jag får inte ihop det Sc:,h

Man ansluter väl bara vattenmantlade kaminen på returledningen från radiatorerna, innan det går in i kulverten?
Alltså på returledningen, innan den går till kulverten kopplas till braskaminen, från braskaminen och till kulverten.

När man då börjar elda så blir returtempen hög, och värmepumpen stannar tills det åter blir värmebehov.
Fast nu är jag ingen expert på vedeldade anläggningar, kanske behövs det ytterligare säkerhetsfunktioner för att det inte skall koka om cirkulationen av någon anledning uteblir.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
  • Kön: Man
Ok. Du tänkte så. Ja, så kanske man kan få till det. Då får man ha laddomaten bakom kaminen. Och framledningen från vp in i kulvert. Sen in i huvudstammen i huset och sen in i laddomaten. Det borde ju faktiskt fungera. Först trodde jag att framledningen skulle bli tok hög men det kan han ju lösa i garaget med shunt.
Och till TS. Du måste ha avlopp vid kaminen fall säkerhets ventilen öppnar. Sen måste du ha kallvatten till ev kylslinga i kaminen via en SYR ventil.
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad suhagg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 253
Man ansluter väl bara vattenmantlade kaminen på returledningen från radiatorerna, innan det går in i kulverten?
Alltså på returledningen, innan den går till kulverten kopplas till braskaminen, från braskaminen och till kulverten.

När man då börjar elda så blir returtempen hög, och värmepumpen stannar tills det åter blir värmebehov.
Fast nu är jag ingen expert på vedeldade anläggningar, kanske behövs det ytterligare säkerhetsfunktioner för att det inte skall koka om cirkulationen av någon anledning uteblir.


Ok. Du tänkte så. Ja, så kanske man kan få till det. Då får man ha laddomaten bakom kaminen. Och framledningen från vp in i kulvert. Sen in i huvudstammen i huset och sen in i laddomaten. Det borde ju faktiskt fungera. Först trodde jag att framledningen skulle bli tok hög men det kan han ju lösa i garaget med shunt.
Och till TS. Du måste ha avlopp vid kaminen fall säkerhets ventilen öppnar. Sen måste du ha kallvatten till ev kylslinga i kaminen via en SYR ventil.

Som en röris förklarat för mig så tyckte han att kaminen kan värma och sedan mata tillbaka via kulvert till mitt garage där värmepump samt en ca 500l acktank står. Värmepumpen skickar sedan tillbaka rätt tempererat vatten till min golvvärme.
Det behövs ju något i huset som gör att det varma från kaminen går rätt väg i returen in till garaget men det kanske inte är svårt att ordna?

Vid kaminen har jag golvbrunn satt nu. Ska dra fram en kallvatten också bra tips där!
Den kommer inte vara någon huvuduppvärmning på något sätt utan bara för myseldning så jag är inte orolig för några extremt höga temperaturer. Men det känns som man måste ha koll på vad man gör om det blir strömlöst och vattnet i kaminen blir för varmt. Ska se till att ha bra spjäll så jag kan strypa tilluften till kaminen och släcka den om det behövs.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?