0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du behöver två stycken separata ledningar ut till garaget som går mellan kamin och tank.En bra tank får du nog räkna med ca 15000 sen tillägg för två rör i kulverten vet jag inte.en del extra rörjobb och prylar till kaminen behövs också. Förutom kaminen tror jag du hamnar på minst25000 extra för att du ska ha vattenmantlat.Du gör som du vill men jag hade nog inte gjort det i ett nytt hus. Då hade jag hellre lagt lite mer pengar på längre kollektor och ev en vp som klarar hela värmebehovet utan tillskott tillsammans med en volymtank.
Och då frågar jag som är mysvedeldare: hur många kw/h kommer han göra av med per år och hur varm ränkar ni då på inne tempen ska vara?
Om du sätter in en extern cirkpump och en bypassledning, så du säkerställer ständigt flöde i värmekretsen hus/garage så behöver du inga extra slangar i kulverten, jag förstår i alla fall inte varför det skulle behövas.Däremot håller jag väl i princip med, antingen eldar man med ved, eller så har man värmepump.Vill du myselda så blir det nog på lång sikt billigast att bara sätta in en billig snygg braskamin, utan vattenmantling.Spelar pengarna ingen större roll så kan du nog göra som du tänkt och få till en bra funktion, och det fördyrar väl själva värmepumpsinstallationen med 10 000 - 25 000 kr beroende på vilken tank och cirkpump du köper, och hur mycket du gör själv.Ekonomiskt kan jag aldrig tänka mig att det lönar sig att överhuvudtaget sätta in någon form av vedeldning i huset.Det kostar att projektera, det kostar att köpa kamin, acktank, extra cirkpump, skorsten.Det kostar att sota.Och det kostar att skaffa ved.Har du gratis ved, så tjänar du garanterat bäst på att sälja veden till någon annan som gärna satsar obetald arbetstid på att elda upp densamma.Men som sagt, om pengarna är en bisak, och myset med veden är en huvudsak så ser jag inget som hindrar dina planer.De två extra slangarna, eller bypassen och den extra cirkpumpen som vi föreslår behövs för att säkerställa ständigt flöde i kulverten.Detta p.g.a att en värmepump normalt inte skickar ut något vatten alls i radiatorkretsen när den tillverkar tappvarmvatten.Om du då eldar för fullt så kokar det.Om du skall ha en kulvert ut till garaget, tänk på att dra rejäla ledningar för värmekretsen, i ett lågtempsystem som golvvärme eller lågtempererade radiatorer krävs höga flöden.Gör inte heller misstaget att dra en grov ledning för tappvarmvattnet, då får du vänta i evigheter på att varmvattnet skall nå tappställena.Är det mer än 10 meter mellan värmepump och de primära tappställena är det kanske frågan om du skulle dra in vv-cirkulation för att slippa vänta på tappvarmvatten.Jag tror personligen det skulle kännas som ett misslyckande att bygga nytt, och sedan tvingas spola bort 10 liter vatten varje gång du vill ha varmvatten i kranarna...
eller bypassen och den extra cirkpumpen som vi föreslår behövs för att säkerställa ständigt flöde i kulverten.Detta p.g.a att en värmepump normalt inte skickar ut något vatten alls i radiatorkretsen när den tillverkar tappvarmvatten.Om du då eldar för fullt så kokar det.[/qoute]Hur ser en sådan ut och hur funkar det?Jag har inkommande och retur från jordvärmepumpen i garaget. Så har jag inkommande och retur från kamin. Inkommande och retur från golvvärmen. Hur funkar och var sitter bypassen?
Han bör få ett effektbehov på ca 6-7 kW, som kan tillgodoses med en 6 kW värmepump, årsförbrukning ca 6000 kWh med en innetemp på 22-23 grader.Eltillskott ca 250 kWh/år.Det lönar sig absolut inte att elda, hur man än räknar. (I vart fall så länge man räknar att man säljer eventuellt "gratis" ved).
Dom två rören till värmen från garaget ska inte dom kopplas direkt på radiator kretsen eller golvvärme fördelaren? Rickard kan du då förklara hur han ska koppla ihop det med den vatten mantlade utan två rör till till en ev tank i garaget? Jag får inte ihop det
Man ansluter väl bara vattenmantlade kaminen på returledningen från radiatorerna, innan det går in i kulverten?Alltså på returledningen, innan den går till kulverten kopplas till braskaminen, från braskaminen och till kulverten.När man då börjar elda så blir returtempen hög, och värmepumpen stannar tills det åter blir värmebehov.Fast nu är jag ingen expert på vedeldade anläggningar, kanske behövs det ytterligare säkerhetsfunktioner för att det inte skall koka om cirkulationen av någon anledning uteblir.
Ok. Du tänkte så. Ja, så kanske man kan få till det. Då får man ha laddomaten bakom kaminen. Och framledningen från vp in i kulvert. Sen in i huvudstammen i huset och sen in i laddomaten. Det borde ju faktiskt fungera. Först trodde jag att framledningen skulle bli tok hög men det kan han ju lösa i garaget med shunt. Och till TS. Du måste ha avlopp vid kaminen fall säkerhets ventilen öppnar. Sen måste du ha kallvatten till ev kylslinga i kaminen via en SYR ventil.