0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du väl går igång flödet så är det några få minuter det handlar om innan du kan känna med handen att det börjar bli varmt. Längre tid tar det inte. Har du kännt på "piggen" på ventilhuset nu då?
Om du menar under/bakom termostaten på elementet, så går piggen ut/in som den ska.
Har du kännt på "piggen" på ventilhuset nu då?
Men om du har cirkulationspumpen på läge 3 och trycker in och ut piggen så borde du höra att vattnet passerar ventilen
Ok! Men jag hör inte något vatten när jag trycker in-/ut stiftet. Vad kan detta vara ett tecken på? Att ventilen i elementet kärvar, eller att felet ligger någon annanstans på vägen till elementet?
Hej! Om du sätter tillbaka termostaten fullt öppen och tar du skaftet på skruvmejseln så ska du höra flöde och stänger du termostaten helt ska flödet upphöra då vet du att det är ok.men tror ditt problem är att trycket till din radiator inte räcker till du får helt enkelt dåligt flöde över radiatorn,Om du shuntar upp värmen på systemet tillfälligt så ökar trycket i systemet och då hjälper du igång flödet över den radiatorn så du får igång cirkulationen och märker du att radiatorn blir varm så kan shunta ner igen och har man väl fått "snurr på cirkulationen"så brukar det fungera.
Vad menar du med att jag ska "shunta upp värmen"? Var sitter shunten? (bifogar bilder)
Hej du ska öka värmen så din framledningstemperatur stiger (tillfälligt) om du gör det genom manuellt shunta ut mer värme eller om du ökar kurvlutningen beror på hur styrningen fungerar till shunten.
Är lite osäker på hur allt fungerar och är därför i behov av hjälp.
Okej Om du har ställt upp shunten till 10 så kan ställa ner den till 3 igen.Det är kurvlutningen du ska öka och den står på 3 och ökar du den till 4 eller 5 så höjer du din framleningstemperatur så du får varmare.PS:Dom sista bilderna du tog så är ÖVERSTA bilden SHUNT gradering 1-10.NEDRE bilden visar kurvlutning och det är den du kan ställa upp tillfälligt.
Uppskattar verkligen all hjälp.Jag har nu ökat kurvlutningen -och sänkt shunten.Kan det vara någon annan "ventil", reglage eller annat som ska öppnas/stängas/höjas/sänkas eller liknande?(Vet som sagt mycket lite om detta system.)Bifogar en bild på systemet.
Ok! Ska shunten fortfarande vara ställd på "låg"?Sedan märker jag ingen skillnad på elementet, än.