0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det spelar ingen roll hur man vänder och vrider på det, polisen hade makten att avsluta jakten, men valde att riskera andra trafikanters liv och MC-killens liv, bara för att de inte ville sluta jaga honom.Det där är ju naturligvis rent trams att satsa sådana resurser på, och har självklart bara gjorts av polisen för att de tycker det är kul att leka tjuv och polis med högfartsbiljakter.5 polisbilar och en helikopter för en fortkörning. Det hade varit mycket bättre om de istället spanat på knarklangare eller kriminella MC-gäng.
Motorcykelföraren hade ännu större makt att avsluta jakten. Han körde ju alldeles för fort när jakten började, det var ju det som utlöste den. Polisen hade haft lite svårare att förklara varför man lät en vettvilling, som enligt min mening inte hade något på allmän väg att göra, komma undan. Det var deras skyldighet att försöka göra något för att få stopp på motorcykelföraren. Så vitt jag kan förstå satsades det inga extra resurser på den här jakten, det är vanligt att det är en polishelikopter i luften här i Stockholmsområdet, jag ser dem ofta. Polisbilarna fanns säkert redan ute, det var bara att dirigera om dem. Hade det hänt något viktigare, bankrån t.ex. hade de blivit dirigerade dit i stället.
Och hur många 20 åringar gör inte dumma beslut i livet?
Banktjänstemän och värdetransportpersonal har som absolut instruktion att inte ingripa om/när de blir rånade då risken för våld/dödsfall är stor, i fall som dessa bör polisen förstå att deras jakt är farligare än själva lagbrottet som den jagade har begått, och lungt ta ett steg tillbaka och låta personen ifråga vara.Det skulle inte behöva bli en grej, som gör att alla ger järnet, utan det borde kunna vara ett arbetssätt som de har, men talar tyst om.Fortkörning är inte ett så allvarligt brott att polisen skall behöva riskera egna och andras liv för att lagföra de som kör för fort, det är helt huvudlöst att jaga en motorcyklist i över 200 km/h på 70-väg - oavsett hur långt efter de ligger.Så länge polishelikoptern är uppe kommer ju antagligen 22-åringen att göra allt som står i hans makt för att undkomma - när han väl fattat det beslutet.Det rimliga att anta i detta fall är att killen hade kommit hem hel och ren om polisen inte jagat honom, att killen begått ett brott är helt klart, och att polisen är satt att lagföra brott är också helt klart, men vi måste ändå inse att det finns vissa gränser för vad som är rimligt när det gäller denna typ av hetsjakter.Jag blir bara förbannad när jag tänker på poliserna som inte fattar bättre.Att bemöta vansinne med ytterligare större vansinne är en otroligt korkad taktik.Även om de backat undan helt i detta fall är jag helt säker på att de med vanligt polisarbete skulle kunnat lagföra honom förr eller senare i alla fall, på samma sätt som de som regel tar fast bankrånare.
Polisen är fega, falska och så ljuger dom som fan.. Att dom kan somna med gott samveta är inte möjligt..Idom flesta fallen så jagar dom hellre hedliga medborgare som ger resultat och där dom själva slipper sätta sin egen trygghet på spel. Dom största polisinsatserna man som man sett är ju hastighetskontroller eller nykterhet, men att ge sig in i socialt eftersatta områdena törs dom inte!! Dom vågar inte gripa vissa ungar för dom tillhör en viss släkt som kan ge efterspel på dom själva..När killen körde om polisen så satt dom i en civilbil, såg du inslaget???Polisenmannen som satt i bilen och jagade mc killen har en dotter på 20, dom bor på kungsholmen "Vill inte skriva ut deras adress" Men han ska nog passa sig, det finns flera dårar än han som satt på MC...
De hade inte behövt jaga honom eftersom de hade en helikopter.Han hade åkt fast förr eller senare ändå.
Dom skulle ha avblåst det hela när de såg vartåt det barkade, de spelade rysk roulett med killens liv helt enkelt, det vet alla, och frågan är bara om man tycker det är OK eller ej.Jag tycker inte det.Hade det varit en mördare eller en pedofil hade jag haft större förståelse för om de riskerat förövarens liv, men inte för en fortkörning.
Tågråttan, är du for real? Du borde bli anmäld för hot mot tjänsteman för det inlägget..
Många blir inspirerade av filmer på nätet som den här, och tror det är helt ok att ha det allmänna vägnätet som playground. Ju farligare körning desto coolare förare?
Mc-åkaren tog sitt straff....Det värsta är att polisen ljuger, det försvinner pengar ur polisen kassaskåp..."Hur är det möjligt"Det är väll ärligt om man ställer sig upp och säger att vi kommer att jaga fartdårar oavsätt hastighet och till vilken förödelse som helst!!Poliserna ljög för ledningsgruppen varje gång dom frågade vilken hastighet poliserna körde i.. dom sa vi ska trycka upp honom i räcket, dom kunde ha tagit honom vid rölyset.. Helikoptern flög extremt lågt och den som tror på att filmen försvann pga tekniskt fel är bara dum i huvudet.... Jag vet en polis som jobbar i ledningsgruppen och han säger själv att han kunde lika gärna varit kriminell istället för polis.. Jag känner en kille som åker enduro med en polis och han kör inte lagligt!!! Jag hade en klasskamrat vars pappa var polis, han samlade på knivar han tog från gärningsmän, knarkare osv..Mc-killen är någons son, syskon osv. Jag hade önskat att när polisen kommer fram till bommen så skulle han se att det var hans son eller sin dotter som låg livlös... Nu tycker jag polisen ska ta sitt straff.....
Detta leder ingenstans, men du har iallafall dina låssaskompisar på detta nät ;)