Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: kalla fakta tv4  (läst 46175 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kalla fakta tv4
« Svar #195 skrivet: 05 maj 2012, 10:07:11 »
Hahaha irriterar du dig på de variabla hastighets skyltarna.

jag kan tala om varför man har dessa variabla hastighets begränsningarna.
Det har inget att göra med trafiksäkerhet utan den enkla anledningen att med en lägre hastighet får man in FLER bilar per tidsperiod eftersom man inte behöver lika stora avstånd mellan bilarna.

sÃ¥ trots att köerna är lika tröga(och kanske trögare) som när man hade 70km/h rakt över sÃ¥ har man teoretiskt ökat trafikflödet med en sänkning till 30km/h  :D

Nej de får gärna vara där för min del för de ger mig en hint om trafikläget längre fram.
Ju lägre hastighet ju mer har det grötat ihop sig pÃ¥ E6 genom Gbg  tummenupp
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: kalla fakta tv4
« Svar #196 skrivet: 05 maj 2012, 10:47:21 »
Sen vet jag inte vad du menar med normalt, eller om det var till mig eller alla  Sc:,h

Och det där ang körkortet, till mig eller till oss alla  ???

Till alla som tycker att de bara följer trafikrytmen och inte förstår att för att trafiken skall fungera finns det gemensamma regler.

Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: kalla fakta tv4
« Svar #197 skrivet: 05 maj 2012, 11:10:54 »
Nej C-C, där har du fel  ;)
Du ska inte utgÃ¥ i frÃ¥n att Polisen har rätt i all de säger ang trafiksäkerhet och om hur saker och ting ska vara  >:(
Polisen är inga dommare utan en myndighet som ska kunna lagarna och där efter gripa eller bötfälla när dom upptäcker brott.
Dom har befogenhet att ge dig en böteslapp för tex för litet mönsterdjup i däcken pÃ¥ din bil men om du inte vet eller anser att du inte har för litet mönsterdjup i dina däck är du inte tvingad till att skriva pÃ¥ och godkänna böteslappen som en del poliser vill fÃ¥ det till att verka. Du kan snällt säga till Polisen att du är osäker pÃ¥ hur det ligger till och därmed inte skriva pÃ¥ lappen  tummenupp
Då skriver de en annan lapp och ärendet går til en åklagare som i sin tur ta kontakt med dig och pratar om saken, antingen reder ni ut det eller så går det till en nästa nivå.
Detta är helt kostnadsfritt för dig, just för att man som person ska kunna ifrÃ¥gasätta diverse böteslappar utan att man ska behöva vara rädd för dyra rättegÃ¥ngskostnader  tummenupp
Bötesbeloppet som en gång skrevs ut efter väg eller var det nu kan vara kan inte bli högre än ursprungsbeloppet som en del tror, och som en del Poliser får det att låta.
Skulle du skriva pÃ¥ efter vägen har du därmed erkänt ditt brott pÃ¥ plats  ::)
Redan när jag gick Transportteknisk utbildning lärde lärarna ut att är man osäker pÃ¥ en böteslapps "trovärdighet" eller om den är rätt eller riktig sÃ¥ ska man snällt avböja frÃ¥n att skriva under den  tummenupp
I mÃ¥nga fall där personer väljer att inte skriva pÃ¥ läggs faktiskt ärendet ner dÃ¥ det inte anses vara av sÃ¥dan karraktär av Ã…klagaren att det är värt att göra sak av det, blir för dyrt för staten i slutändan om det blir en rättssak av det för en bot pÃ¥ 1200kr tex  :)

SÃ¥ tycker jag i sÃ¥na här frÃ¥gor. (rätt eller fel dontknow)  Polisen tittar tex pÃ¥ mina däck och mäter upp dom till ett värde som understiger rekomenderat mönsterdjup.. Jag Tar mina böter och tackar för att dom gjort mig uppmärksam pÃ¥ att det brister i min säkerhet när jag framför mitt fordon ..poliserna i detta exempel har gjort sitt jobb och till och med kanske Räddat mitt eller andras liv genom att förhindra en eventuell trafikolycka/vattenplaning/däcksexplosion pÃ¥ motorväg..Det kan man fÃ¥ med friska däck och av käntmärke .. (Nu tror ni jag ljuger men det här är sant .6 st Michelin däck har jag fÃ¥tt sprängpunka /kord släpp pÃ¥ mindre en 1 Ã¥r. fiR:  ingen av däcken har gÃ¥tt över 1500 mil.)
Dom tog mig för 56kmh pÃ¥ en 50 sträcka efter ett backkrön (kom frÃ¥n 70).  Jag gjorde fel .slog av farten för sent .. Polisen gjorde rätt , Jag körde för fort, Hon gjorde sitt jobb jag skrev pÃ¥ önskade henne med en trevlig dag .

Det är människor det med (vardagshjältar) jag ser polisen som mina vänner i samhället jag lever i. Utan dom skulle det bli total Anarki.. Gör vi medborgare som polisen uppmanar oss att göra skulle vi slippa en massa problem i samhället.
Har man specifika problem i samhället som man tycker är fel anser jag att man ska gå den rätta vägen ..
Debatt opinion namninsamlingar Fakta och politik. Då kan man göra förändringar .Så tycker jag .
cocacola   
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kalla fakta tv4
« Svar #198 skrivet: 05 maj 2012, 12:18:54 »
Du hade blivit precis lika uppmärksammad på dina dåliga däck om de bara stoppat dig och påpekat att de var dåliga.
För att säkerställa att du bytte däck borde det vara krav på ombesiktning, men böter behövs inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kalla fakta tv4
« Svar #199 skrivet: 05 maj 2012, 12:57:06 »
SÃ¥ tycker jag i sÃ¥na här frÃ¥gor. (rätt eller fel dontknow)  Polisen tittar tex pÃ¥ mina däck och mäter upp dom till ett värde som understiger rekomenderat mönsterdjup.. Jag Tar mina böter och tackar för att dom gjort mig uppmärksam pÃ¥ att det brister i min säkerhet när jag framför mitt fordon ..poliserna i detta exempel har gjort sitt jobb och till och med kanske Räddat mitt eller andras liv genom att förhindra en eventuell trafikolycka/vattenplaning/däcksexplosion pÃ¥ motorväg..Det kan man fÃ¥ med friska däck och av käntmärke .. (Nu tror ni jag ljuger men det här är sant .6 st Michelin däck har jag fÃ¥tt sprängpunka /kord släpp pÃ¥ mindre en 1 Ã¥r. fiR:  ingen av däcken har gÃ¥tt över 1500 mil.)
Dom tog mig för 56kmh pÃ¥ en 50 sträcka efter ett backkrön (kom frÃ¥n 70).  Jag gjorde fel .slog av farten för sent .. Polisen gjorde rätt , Jag körde för fort, Hon gjorde sitt jobb jag skrev pÃ¥ önskade henne med en trevlig dag .

Det är människor det med (vardagshjältar) jag ser polisen som mina vänner i samhället jag lever i. Utan dom skulle det bli total Anarki.. Gör vi medborgare som polisen uppmanar oss att göra skulle vi slippa en massa problem i samhället.
Har man specifika problem i samhället som man tycker är fel anser jag att man ska gå den rätta vägen ..
Debatt opinion namninsamlingar Fakta och politik. Då kan man göra förändringar .Så tycker jag .
cocacola

Ja nu var kanske däcken ett dåligt exempel iof och det där med fortkörningen är väl inte mkt annat att göra än att skriva på.
Men det finns mkt annat där Polisen inte nödvändigtsvis vet allt och bara lägger fram en bot.
Saken jag ville komma till är den att man inte är skyldig till att godkänna böterna pÃ¥ plats vilket mÃ¥nga tror  :)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kalla fakta tv4
« Svar #200 skrivet: 05 maj 2012, 12:58:23 »
Du hade blivit precis lika uppmärksammad på dina dåliga däck om de bara stoppat dig och påpekat att de var dåliga.
För att säkerställa att du bytte däck borde det vara krav på ombesiktning, men böter behövs inte.

HÃ¥ller med  tummenupp
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: kalla fakta tv4
« Svar #201 skrivet: 05 maj 2012, 14:08:47 »
Ja det går att se ett sånt här problem på fler sätt. ombesiktning är ett .
Det blir en massa mer belastning på bilbesiktningen än va det är idag . det är väll nackdelen ..
kostnaden för bilisten plus tids spillet ( Borta från jobbet) blir också en form av böter man får betala i det resonemanget.
Böter som avskräckning är ett . Då förstår dom flesta vad konsekvensen av slarv blir och dom flesta sköter sig då tummenupp

 sÃ¥ här tycker jag. Uppmanar Polisman/kvinna mig att lämna platsen dÃ¥ gÃ¥r jag. Blinkar dom med blÃ¥ljus.ja dÃ¥ stannar jag bilen och visar  körkort och sen fÃ¥r dom kolla allt är det fel pÃ¥ nÃ¥got fixar jag det , blir det böter är det mitt fel .
Ett par gånger har jag blivit stoppad av LTG .. Alltid utan anmärkningar och alltid med ett vänligt beteende från Poliserna .
jag är för 0 tollerans gällande alkohol/droger mm.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kalla fakta tv4
« Svar #202 skrivet: 05 maj 2012, 15:01:34 »
Och jag är för frihet under ansvar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: kalla fakta tv4
« Svar #203 skrivet: 05 maj 2012, 16:41:09 »
Ja jag är också för frihet under ansvar.
För mig betyder det i bilfrågan, jag klarade körkortet.
För att behålla det och ha den frihet det innebär blir det mitt ansvar att efterfölja dom regler / lagar som är satta för ändamålet.
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kalla fakta tv4
« Svar #204 skrivet: 05 maj 2012, 16:52:06 »
Du är en mönstermedborgare.

De flesta anser nog att hastighetstalibanerna har gått alldeles för lång i sin nollvision, men jag är rädd för att det kommer att bli än värre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: kalla fakta tv4
« Svar #205 skrivet: 06 maj 2012, 13:12:02 »

Vi kan ta ett, eller flera exempel, börjar med ett som är följande....

Göteborg, morgonrusning, 30km/h lyser det på de digitala skyltarna genom Tingstadtunneln,
hastigheten som flyter är runt 60km/h, ingen hÃ¥ller hastighetsbegränsningen utan ser till att flyta med i tempot  a:gl
Tycker det är bra eller ska man vara redig och klossa igen trafiken genom att lägga sig i 30km/h exakt bara för att vara Herr duktig  a:gl
I det läget är det OK att köra för fort, iof ett lagbrott enligt boken men i praktiken gör man en välgörning  tummenupp

I Göteborgstrakten kör ju folk som biltjuvar :)

Det märks direkt när man närmar sig på E20 norrifrån, plötsligt ligger hastigheten minst 20 km/h över hastigheten man höll nyss, och ligger man på rätt hastighet kör varenda jävel förbi. :)

Spelar mig ingen roll eftersom det ju finns gott om plats den vägen och man blir ingen direkt stoppklots.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: kalla fakta tv4
« Svar #206 skrivet: 08 maj 2012, 05:21:22 »
Jag spenderade hela valborgshelgen i Göteborg på GBG Cup i innebandy och jag kan säga att knappt en jävel kan köra bil i den staden.

Det finns ingen kuggprincip som i Sthlm och jag tror tamejsjutton att varannan i trafiken har knarkat på.

Och kom inte och säg att det är normalt.

Ni har fått körkort en gång efter de regler som gäller så kör efter dom också.

Till alla som tycker att de bara följer trafikrytmen och inte förstår att för att trafiken skall fungera finns det gemensamma regler.

Kugghjulsprincipen är vare sig trafikregel eller lag. Det är ett önskvärt beteende. Däremot stÃ¥r det i kursplanen för körkort att man ska visa gott omdöme i samspel med andra trafikanter. Agerar du likadant i trafiken som du uttrycker dig?  ;)
Sedan har vi inte omedelbart dödsstraff vid t ex överskriden hastighet, utan även där, en skala.
Det pÃ¥bjuder utrymme för tolkning och därmed anpassning! 
Trafikförordningen medger dessutom, uttryckligen, direkta regelbrott i trängande fall även för civila.

Jag försöker (har för många fel o brister som människa) att tänka på helheten och anpassa mig till verkligheten, oavsett om det gäller värmepumpar eller trafikregler.

Att människor idag i allt högre utsträckning skiter i andra är mer ett samhällsproblem än ett trafikproblem som jag ser det. Vilket väl i sig talar för att hÃ¥rdare regler inte kommer göra nÃ¥gon större nytta?  :-\

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: kalla fakta tv4
« Svar #207 skrivet: 08 maj 2012, 08:33:37 »
Att människor idag i allt högre utsträckning skiter i andra är mer ett samhällsproblem än ett trafikproblem som jag ser det. Vilket väl i sig talar för att hÃ¥rdare regler inte kommer göra nÃ¥gon större nytta?  :-\

Ja, typ "låt han köra på mig för då blir det hans fel"

Men det gör fortfarande lika ont även om det är andras fel.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kalla fakta tv4
« Svar #208 skrivet: 08 maj 2012, 08:53:19 »
Jag anser fortfarande inte att hastighet är samhällets fiende nr 1, men polisen får det att se ut så.
Det är mina fem cent i denna diskussion.
Långsiktigt skulle nog polisen rädda fler liv om de såg till att alla kiosker och butiker som säljer cigg till barn tappar tillståndet.
« Senast ändrad: 08 maj 2012, 08:55:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!