Hej - jag är så himla nöjd med min bergvärmeanläggning att jag bara vill dela med mej av erfarenheten.
Läge: suterränghus i Marks kommun, 125 kvm per våning plus ett inglasat uterum om 40 kvm med 1 radiator (frostvakt). Fyra personer varav 2 tonårsdöttrar med stort varmvattenbehov. Huset byggdes 1973 och hade först takvärme och elradiatorer i salig blandning. Takvärmen lade så småningom av och då ersatte man den med golvvärme i de rum där stora glaspartier omöjliggjorde radiatorer. I korthet, el, el överallt el. Perioden jan-dec 2010 gjorde jag av med 33.064 KWh, allt inkluderat, värme, varmvatten och hushållsel. I september 2011 helkonverterade vi huset till vattenburen värme, 15 radiatorer, mycket kärnborrande och ett 220 m djupt kollektorslanghål i trädgården. Aktivt djup blev 212 m, d.v.s, måttbandet blev blött redan efter att det sänkts ned 8 m i hålet. Värmepumpen är en IVT X15 med en 300 l ack.tank (185 l varmvatten och 115 l radiatorvatten, plus givetvis det vatten som ligger ute i systemet.)
Anläggningen sattes i drift 1 oktober 2011. Jag har alltså statistik för 10 månader. Vattenfalls hemsida uppger att beräknad förbrukning/år nu är 17064 KWh/år och den sjunker för varje avslutad månad (jo, även på sommaren, när vi bara producerar varmvatten gör bergvärmepumpen detta till c:a 80% av förbrukningen jämfört med min gamla Metro-vv beredare. Jag räknar med att när 1 år gått kommer det att visa sej att vi gör av med 52-54% av den ström som elvärmen och vv-beredare gjorde slut på. Intjäningstid, c:a 10 år (kalaset gick på SEK 234 K) men husets värde har ju samtidigt fått en knuff uppåt. /Knalle