Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
cz logger
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: cz logger (läst 3232 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Palmertz
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Palmertz
cz logger
«
skrivet:
17 april 2012, 19:40:56 »
Citera
Hej alla cz-ägare
Tänkte kolla om det är någon som fått igång sin logger?
Själv så har jag försökt utan framgång
Har även sökt information på cz-loggerforum, men där hittar man ju inget vettigt...
Nån som kan hjälpa mig?
Mvh
/Tobias
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36054
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: cz logger
«
Svar #1 skrivet:
18 april 2012, 17:19:57 »
Citera
Det är mot regelverket att diskutera/utveckla program eller Loggrar som säljs, eller kan komma att börja säljas kommersiellt.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Palmertz
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Palmertz
«
Svar #2 skrivet:
18 april 2012, 22:19:59 »
Citera
Ojsan.... missade den detaljen
Sorry
Loggat
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 2042
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #3 skrivet:
18 april 2012, 22:59:46 »
Citera
Rickard, bara så jag förstår, menar du att gratis programvara inte får diskuteras eftersom den kan konkurrera med motsvarande som säljs av WebIQ AB?
Jag visste inte heller att WebIQ AB hade något program (att sälja) som kan logga data från en CE50/CE65. Vad är det för artikel?
mvh
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
19 april 2012, 06:40:57 »
Citera
Jag säljer inga program som kan logga CZ.
Regelverket finns inte till för att stoppa just detta program, utan är generellt för alla typer av loggningsprogram och utvecklingsprojekt för att de på sikt riskerar utvecklas till något som de facto konkurrerar med de produkter jag säljer.
Jag har drivit 3 forum i snart 10 år och sett precis hur denna typ av projekt kan/brukar utvecklas om jag upplåter utrymme i forumet för utveckling och marknadsföring, och min slutsats är att det inte är lämpligt att tillåta detta då det som regel till sist utmynnar i mer eller mindre kommersiella projekt.
Då jag satsat i runda slängar en miljon på utvecklingen av Logger 2020, tillbehör, CE-märkningar och lager så anser jag det är moralsikt rätt att inte upplåta forumet för den typ av verksamhet som på sikt kan komma att konkurrera med de produkter jag satsat kapital på att utveckla.
Jag förstår att det kan kännas småaktigt för de som startar upp mer eller mindre ideella och gratis projekt, men det är ju inte så att jag hindrar någon att skriva om sina projekt på egna hemsidor, eller i andra forum på nätet, regelverket gäller bara de forum jag driver, och jag anser att de skäl jag anför mer än väl förklarar anledningen till de regler jag har angående detta.
Dessutom, OM ett projekt som detta inom ett par år, och efter hundratals eller tusentals inlägg i forumet, plötsligt skulle bli kommersiellt, och jag skulle radera alla inlägg så anser jag det vara värre än att stoppa det i ett tidigt skede så att utveckling, support och marknadsföring kan ske på en plats där man som projektledare vet att innehållet finns kvar.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 2042
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #5 skrivet:
19 april 2012, 10:10:45 »
Citera
Visst, kan förstå dig i det du beskriver.
Och det är ju heller inget tvång att besöka dina forum och ge tips (som i sig gör ditt forum mera värdefullt om tipsen är bra) om man inte vill,
mvh Walter
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
19 april 2012, 16:06:04 »
Citera
Precis, det står var och en fritt att delta i debatten i de forum jag driver.
Mitt regelverk har säkert sina antagonister, varav vissa av dessa helt enkelt lämnar forumet för gott.
Min förhoppning är att regelverket trots allt passar majoriteten av hjälpsamma, logiskt tänkande människor med förståelse för att jag skyddar mina intressen, så att dessa stannar kvar och gör forumen till vad de är.
Ett visst bortfall av medlemmar som kräver fullständig "tryckfrihet" vet jag att mitt regelverk orsakar, men det är jag beredd att offra för majoritetens bästa.
«
Senast ändrad: 19 april 2012, 16:10:57 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
cz logger
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1069
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
lubbis
pr95
Mike
Rdx
elfen
purjo__
SkaneErik
Hilton
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info