Vi bor i ett enplanshus från -79 som bygger på självdrag. Huset är på 132m3 uppvärmd yta och har kallvind med takfotsventilation + gavelventiler. Det finns i badrummet ett 160mm rör rakt upp genom taket till en dubbelhuv som delas av ett 160mm rör som går rakt upp från lilla toaletten som ligger vägg-i-vägg med badrummet. I tvättstugan finns och ett 160mm rör rakt upp i taket till ytterligare en dubbelhuv som delas av spisfläkten som ligger vägg-i-vägg med tvättstugan. Spisfläkten har också ett 160mm rör via en "vanlig" spisfläkt. Spisfläkten har alltså ingen motor på taket etc.
Idag har vi satt en paxfläkt i tvättstugan och badrummet som har kontinuerlig drift samt ökar vid fukt.
Vi har också Fresh 90-ventiler i alla rum som skall ha tilluft.
Detta fungerar ok men långt ifrån den ventilation jag vill ha.
Min tanke är att koppla ihop badrum och lilla toaletten med tvättstugan och sedan utnyttja utloppet som tvättstugan idag har för att blåsa ut frånluften med hjälp av en kanalfläkt som jag kan styra via en tyristor.
Jag har då tänkt att sätta täckplattor och använda 125mm ventiler och rör istället. Blir det snyggare att använda 160mm ventiler och sen konvertera på vinden till 125mm?
Borde jag sätta en frånluftsventil i köket?
Isåfall hur "nära" kan man sätta den till spisfläkten?
Om jag har en kanalfläkt på vinden, måste det vara en isolerad?
Tvättstuga kan ju suga upp lite ludd etc., borde man sätta en filterlåda innan motorn på vinden bara för att vara på säkra sidan?
Många frågor som jag hoppas få svar på.
Har funderat lite på ett FTX men kostnaden är inget vi kan ta på oss just nu.
Andra funderingar och idéer mottages tacksamt.
/Jimmy