0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fläktarna på min avfuktare drar 613 kWh/år, elpatronen ca 300 kWh, totalt ca 1000 kWh/år.
Dyrt...Enklare avfuktare från 1200:-
Citat från: Rickard skrivet 02 november 2005, 07:34:02Fläktarna på min avfuktare drar 613 kWh/år, elpatronen ca 300 kWh, totalt ca 1000 kWh/år.Det innebär att fläkten tar 70 W med andra ord.Är inte det onödigt mycket?En pax 200 fläkt tar ca 4-5 W och ger ett flöde på 90 m3/h.Vilket flöde ger fläkten i Munters MG 90?Jag har själv en MG90 som jag ska installera, men jag leker med tanken på att byta ut fläkteneller alternativt bygla så att den bara går vid avfuktning. I så fall så installerar jag en annan (mer energisnål)fläkt som går hela tiden för att skapa undertryck i grunden.Missar jag något?
Jag har inte en MG90, min avfuktare är betydligt större (M 120) och drar därför mer. Skulle gissa att en MG90 drar runt 40-50W.Det flöde som fläkten genererar ger både luftomsättning internt i krypgrunden och skapar ett undertryck i densamma.Båda funktionerna är viktiga och inte något jag rekomenderar att man dagtingar med. Risken är att man får satsa 200 000 kr på en sanering av trossbotten istället för att betala de hundralappar det kostar att driva fläkten.Valet är naturligtvis fritt (jag har själv funderat i samma banor) men jag tror att man vinner på att låta avfuktaren fungera som det är tänkt.En liten fläkt på 4-5 W ger inte 90 m2 luft om undertryck skapas. Den ger i princip inget flöde alls.
Citat från: Rickard skrivet 02 november 2005, 07:34:02Jag har inte en MG90, min avfuktare är betydligt större (M 120) och drar därför mer. Skulle gissa att en MG90 drar runt 40-50W.Det flöde som fläkten genererar ger både luftomsättning internt i krypgrunden och skapar ett undertryck i densamma.Båda funktionerna är viktiga och inte något jag rekomenderar att man dagtingar med. Risken är att man får satsa 200 000 kr på en sanering av trossbotten istället för att betala de hundralappar det kostar att driva fläkten.Valet är naturligtvis fritt (jag har själv funderat i samma banor) men jag tror att man vinner på att låta avfuktaren fungera som det är tänkt.En liten fläkt på 4-5 W ger inte 90 m2 luft om undertryck skapas. Den ger i princip inget flöde alls.Nu är det väl inget man dagtingar med om man låter fläkten gå när avfuktaren går. Detta är ju standardinställningen påavfuktaren också. Så då fungerar väl avfuktaren som det är tänkt?Jag har nu kollat användarhandboken på min MG90.Enligt denna så ligger den totala effekten på 740 W.Värmeelementet tar 650 W.Fläktmotorn tar 90 W.90 W förbrukning för fläkten låter mycket. Bara fläkten drar därmed 788 KWh om året.Varför skulle inte en pax fläkt kunna skapa ett undertryck? Dessa används ju mycket i badrum etc för att suga ut våtluft och för att föstärka självdragsventilation.När sedan avfuktaren går så får man ju dessuutem 2 fläktar som skapar ett undertryck.
>Trygghetsvakten tror jag inte på annat än eventuellt i nybbyggda hus,Värme trycker bort fukt, och det har ju funkat i krypgrund i några tusen år (värmdes av spismuren), med matjord i botten på krypgrunden. Varför skulle det ha slutat att fungera nu?>Sorbrtionsavfuktare med fläktarna ständigt igång är det enda som verkligen fungerar!Jag har TrygghetsVakten i två hus och det funkar felfritt i bägge. Jag hade en MG90 innan och det funkade också. Så det finns åtminstone två lösningar som fungerar bra.>Att trygghetsvakten skulle kunna bli av med fuktproblematiken för "en tjuga" i månaden tror jag inte på. Jag kan ha fel, men jag skriver det ändå!Du har fel, åtminstone om man installerar som de rekommenderar. I mitt ena hus var det inte möjligt eftersom muren är så otät men även i den grunden (på landet) drar trygghetsvakten mindre än hälften av vad MG90:n gjorde i mitt täta välisolerade hus. >Faktiskt vill jag varna lite för trygghetsvakten. Installera den inte om ni har eller har haft problem. Den kan ha ett berättigande i hus med riktigt välgjord >dränering och en krypgrund som blivit ordentligt markavtäckt, med ren sand/grusbädd under huset.>Helt enkelt i nya hus, där krypgrunden gjorts enligt konstens alla regler!De säger själva att de har 100% nöjda kunder och erbjuder ett års heltnöjdgaranti. Låter på mig som att det funkar för fler än mig, och jag har haft både mögel och hussvamp. Du som inte ens provat produkten varnar för den? Har du provision hos Munters javascript:void(0);
Du som inte ens provat produkten varnar för den? Har du provision hos Munters
Värme trycker bort fukt, och det har ju funkat i krypgrund i några tusen år (värmdes av spismuren), med matjord i botten på krypgrunden. Varför skulle det ha slutat att fungera nu?