Jag förstår nog inte riktigt *varför* du tycker att det måste ventileras så mycket? Ventilation har man för att föra ut fukt, och fuktnivåerna blir aldrig höga med Trygghetsvakten. På samma sätt, om man verkligen kan täta grunden så som rekommenderas med sorbtionsavfuktaren, då blir det ju ingen ventilation, bara ett undertryck.
Fukt ventileras inte ut, den ventileras in, en kontrollerad ventilation, med undertryck garanterar att bara en rimlig mängd fukt tar sig in i krypgrunden, dels utifrån och dels innifrån huset. Det garanterar även att jordlukt som finns under huset inte kan ta sig in i bostadsutrymmet. (i normalfallet, med mekanisk frånluftsfläkt för ventilationen, och för lite luftinsläpp i huset genom springventiler eller friskluftsventiler i bostadsytan kan det ändå hända, men det beror då på att man micklat med tilluften i bostaden)
De hus som har problem med markfukt bör dränera bättre, alla andra grunder fuktbelastas till 99% från med ventilationsluften medföljande fukt utifrån.
Det "går" inte täta en krypgrund så bra att man inte erhåller nödvändig mängd frånluft, i mitt fall ca 30 m3/h, om mindre mängd skulle ventileras ut skulle sorbtionsavfuktaren inte fungera, då det är frånluften som för fukten ut ur krypgrunden. Ett undertryck på någon enstaka mm till ca 20 mm/VP (vattenpelare) anses som en väl tätad krypgrund.
Jag håller inte heller med om att gamla krypgrunder var dåliga men att ingen märkte det. Mitt äldre hus var klockrent när jag köpte det. De som bott där innan hade använt och skött det precis som för hundra år sedan (lagade mat i vedspis!). Jag eldade inte alls på samma sätt och stängde inte heller till ventilerna som man skall göra på hösten - vintern - våren (de skall bara öppnas när det är varmare ute än i grunden, i genomsnitt), och sedan fick jag hussvamp. Min erfarenhet är alltså att de gamla grunderna verkligen fungerade om de användes så som de byggts för att användas. Trots jord i botten och mullbänk i sidorna.
Det må vara hur det vill med den biten, nu för tiden finns det i princip ingen som eldar så att krypgrunden värms av murstocken. Problem med hög fukt i krypgrunden med därpå följande problem finns därför i alla krypgrunder som inte avfuktas eller är utförda enligt konstens alla regler, dessa regler skulle enligt mig vara som följer:
1. Ordentlig markavtäckning innan grundläggning, detta för att få bort allt organiskt material från krypgrunden.
2. Dränering av grunden
3. Fyllning med ren (helst tvättad) grus/grov sand eller singel, minst 200 mm
4. Plast på marken
5. En trossbotten utan organiskt material mot krypgrunden, t.ex. frigolit eller liknande.
En sådan krypgrund
behöver inte avfuktas utan tål den fuktbelastning som kan bli aktuell.
Du som verkar vara lite intresserad, har du nån bra förklaring till att Anticimex säljer flest avfuktare? Jag tycker att Munters Homedry och TrygghetsVakten är två prisvärda alternativ som man kan installera själv på mindre än en dag till en tredjedel av kostnaden. Jag förstår inte varför Anticimex fortfarande säljer så bra. Det skiljer ju ändå minst 30000kr mellan alternativen.
Det finns flera förklaringar till det.
1. De flesta som drabbats av "sjuka hus" har bott i husen sedan de byggdes, på 60-70-talet, de börjar vara till åren komna och orkar eller vill inte krypa omkring i krypgrunden. De har dessutom oftast råd att betala vad Anticimex kräver.
2. Ofta sker installation av avfuktare i samband med att en fastighet säljs, ett hus med krypgrund är inte så lätt att sälja om inte avfuktare finns under huset, Anticimex lämnar fuktgaranti, med ingående efterföljande besiktning i det pris de lämnar. (Man kan i vart fall köpa till det, jag är inte säker på om det ingår eller ej) Den trygghet det ger säljare och köpare kan vara värt den reltivt höga kostnad som anticimex tar ut för sin avfuktare.
3. Andra avfuktare marknadsförs väldigt lite, få känner till att det finns alternativ.
Om jag skulle köpa ett hus med krypgrund skulle jag onekligen hellre välja ett hus där Anticimexlösningen hellre än Trygghetsvakten vore installerad, detta p.g.a som jag tidigare framfört vill ha min krypgrund ventilerad och med undertryck för att garantera att ingen jordlukt kan leta sig in i huset.
Som jag tidigare sagt kan dock driftskostnaden vara lägre på trygghetsvakten, men det hjälper liksom inte om man har högre krav än så på sin krypgrund.