Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Torka grunden med hjälp av undertaksluften istället för att avfukta  (läst 13449 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36054
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Citera
Jag förstår nog inte riktigt *varför* du tycker att det måste ventileras så mycket? Ventilation har man för att föra ut fukt, och fuktnivåerna blir aldrig höga med Trygghetsvakten. På samma sätt, om man verkligen kan täta grunden så som rekommenderas med sorbtionsavfuktaren, då blir det ju ingen ventilation, bara ett undertryck.

Fukt ventileras inte ut, den ventileras in, en kontrollerad ventilation, med undertryck garanterar att bara en rimlig mängd fukt tar sig in i krypgrunden, dels utifrån och dels innifrån huset. Det garanterar även att jordlukt som finns under huset inte kan ta sig in i bostadsutrymmet. (i normalfallet, med mekanisk frånluftsfläkt för ventilationen, och för lite luftinsläpp i huset genom springventiler eller friskluftsventiler i bostadsytan kan det ändå hända, men det beror då på att man micklat med tilluften i bostaden)

De hus som har problem med markfukt bör dränera bättre, alla andra grunder fuktbelastas till 99% från med ventilationsluften medföljande fukt utifrån.

Det "går" inte täta en krypgrund så bra att man inte erhåller nödvändig mängd frånluft, i mitt fall ca 30 m3/h, om mindre mängd skulle ventileras ut skulle sorbtionsavfuktaren inte fungera, då det är frånluften som för fukten ut ur krypgrunden. Ett undertryck på någon enstaka mm till ca 20 mm/VP (vattenpelare) anses som en väl tätad krypgrund.

Citera
Jag håller inte heller med om att gamla krypgrunder var dåliga men att ingen märkte det. Mitt äldre hus var klockrent när jag köpte det. De som bott där innan hade använt och skött det precis som för hundra år sedan (lagade mat i vedspis!). Jag eldade inte alls på samma sätt och stängde inte heller till ventilerna som man skall göra på hösten - vintern - våren (de skall bara öppnas när det är varmare ute än i grunden, i genomsnitt), och sedan fick jag hussvamp. Min erfarenhet är alltså att de gamla grunderna verkligen fungerade om de användes så som de byggts för att användas. Trots jord i botten och mullbänk i sidorna.

Det må vara hur det vill med den biten, nu för tiden finns det i princip ingen som eldar så att krypgrunden värms av murstocken. Problem med hög fukt i krypgrunden med därpå följande problem finns därför i alla krypgrunder som inte avfuktas eller är utförda enligt konstens alla regler, dessa regler skulle enligt mig vara som följer:

1. Ordentlig markavtäckning innan grundläggning, detta för att få bort allt organiskt material från krypgrunden.

2. Dränering av grunden

3. Fyllning med ren (helst tvättad) grus/grov sand eller singel, minst 200 mm

4. Plast på marken

5. En trossbotten utan organiskt material mot krypgrunden, t.ex. frigolit eller liknande.

En sådan krypgrund behöver inte avfuktas utan tål den fuktbelastning som kan bli aktuell.

Citera
Du som verkar vara lite intresserad, har du nån bra förklaring till att Anticimex säljer flest avfuktare? Jag tycker att Munters Homedry och TrygghetsVakten är två prisvärda alternativ som man kan installera själv på mindre än en dag till en tredjedel av kostnaden. Jag förstår inte varför Anticimex fortfarande säljer så bra. Det skiljer ju ändå minst 30000kr mellan alternativen.

Det finns flera förklaringar till det.

1. De flesta som drabbats av "sjuka hus" har bott i husen sedan de byggdes, på 60-70-talet, de börjar vara till åren komna och orkar eller vill inte krypa omkring i krypgrunden. De har dessutom oftast råd att betala vad Anticimex kräver.

2. Ofta sker installation av avfuktare i samband med att en fastighet säljs, ett hus med krypgrund är inte så lätt att sälja om inte avfuktare finns under huset, Anticimex lämnar fuktgaranti, med ingående efterföljande besiktning i det pris de lämnar. (Man kan i vart fall köpa till det, jag är inte säker på om det ingår eller ej) Den trygghet det ger säljare och köpare kan vara värt den reltivt höga kostnad som anticimex tar ut för sin avfuktare.

3. Andra avfuktare marknadsförs väldigt lite, få känner till att det finns alternativ.

Om jag skulle köpa ett hus med krypgrund skulle jag onekligen hellre välja ett hus där Anticimexlösningen hellre än Trygghetsvakten vore installerad, detta p.g.a som jag tidigare framfört vill ha min krypgrund ventilerad och med undertryck för att garantera att ingen jordlukt kan leta sig in i huset.

Som jag tidigare sagt kan dock driftskostnaden vara lägre på trygghetsvakten, men det hjälper liksom inte om man har högre krav än så på sin krypgrund.
« Senast ändrad: 28 november 2005, 11:58:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Lägger till detta som jag sagt många ggr tidigare.

Har man ett äldre hus som ventileras med frånluft antingen självdrag, paxfläktar eller "centralfläkt" detta i kombination med springventiler i fönster eller tex Freschventiler på väggar.
Då har man ett ventilationssystem som bygger på ett (rejält) undertryck inne i huset.
Har man FTX ventilation eller FT så bygger det också på undertryck, men ett mera "balanserat" sådant. Detta för att inte riskera att fuktig luft trycks ut i konstruktionen.

Är då huset "äldre" är det en helt uppenbar risk/möjlighet att en del luft tas från krypgrunden genom otätheter i bottenbjälklaget. Även nya hus läker, särskilt från invändiga inspektionsluckor. Ett idiotiskt tilltag enligt min mening! täta dom folks.

Har man allergier astma i familjen kan det här va mycket allvarligt.

Så principen med ett visst undertryck i krypgrunden känns bra underbyggd för min del.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Keld

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SNIP

Så principen med ett visst undertryck i krypgrunden känns bra underbyggd för min del.



Dessutom är det bra om marken är "radonhaltig" ( läs gärna sidan 4 i nedan nämnda dokument  jag blev förvånad)

Nedan citat från   http://www.boras.se/download/18.16954e11045d4ed86f8000482/Atgarder_mot_radon.pdf

Citat:
Radongas kommer in i en byggnad på olika sätt i de
delar av byggnaden som finns i anslutning till marken.
Exempel på typiska inströmningsvägar är:
• sprickor i betonggolv och i källarväggar
• rörgenomföringar för serviceledningar
• kring och genom avloppsbrunnar
• kulvertmynningar och lock till sådana
• gamla icke pluggade rör för el, vatten m.m.
• jordgolv
• otäta rensluckor i golvbjälklaget
ej ventilerade torpargrunder.

citat slut (Fet stil by me)

160m hål artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36054
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hur känns det Efraim  ;)

Börjar du bli överbevisad, eller känner du dig fortfarande trygg med din trygghetsvakt?  ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Efraim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har gjort radonmätning och det var inga farliga nivåer (20 bq om jag minns rätt). Vet inte om detta beror på kvarvarande ventilation eller på att marken inte innehåller radon. Mitt sommarhus har nog mer ventilation än Rickards grund med sorbtionsavfuktaren, så otät som den är. Funkar radon som ström, dvs att det tar lättaste vägen ut eller sprider det sig mer som ljus, dvs lika i alla riktningar? Det är väl en gas så även lite ventilation borde väl ventilera bort det mesta?

Jag tittade på Isodrän (www.isodran.se) på en mässa och de talade om att göra varmgrund helt utan ventilation (alltså inte minskad ventilation som med Trygghetsvakten utan helt tätt). Hur funkar det map radon?

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!