Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
nibe 370
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: nibe 370 (läst 2971 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
C-Ola
Gäst
C-Ola
nibe 370
«
skrivet:
08 april 2012, 18:57:11 »
Citera
Nibe 370 startar stoppar som den vill !
Kan gå hela natten 7 timmar i sträck. för att sedan starta och stanna med ca 10 min intervall, även då det ej finns värmebehov, eller att den ej kommit upp i temp.
1-3 starter på natten 20-30 dagen
Den avfrostar ej när den stannar med 10 min intervall.
Har försökt att ändra start/stopp temp på meny 5.1.1- vv. ex. 49 C - 55 C (normal) till 35 - 56 utan resultat.
Den ska väl inte starta förrän den antingen kommit ned till starttemp eller stoppa förrän den kommit upp till vald temp enligt givare BT 6. ?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: nibe 370
«
Svar #1 skrivet:
08 april 2012, 23:56:35 »
Citera
Hej!
Om jag fattar manualen rätt så är det BT6 som styr kompressorn.
Om du ändrar i 5.1.1 så måste du ändra i samma komfortläge som är invalt i meny 2.2 för att få nån effekt.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
C-Ola
Gäst
C-Ola
«
Svar #2 skrivet:
09 april 2012, 11:20:04 »
Citera
Precis jag ändrade start / stop temp i samma förval (normal) men utan resultat.
Så frågan kvarstår ! Varför den stannar innan den uppnått vald temp? den kan tex stanna vid 52,3 fast den borde gått till den förvalda tempen 55.0 för att ca 10 min senare starta och stoppa vid 53.4 för att nästa gång gå till det valda värdet 55.0
Samma sak åt andra hållet dvs den kan lika gärna starta vid 51.4 istället för det valda värdet 49.0
Bugg, givarfel, annat ?
Loggat
C-Ola
Gäst
C-Ola
«
Svar #3 skrivet:
11 april 2012, 18:22:57 »
Citera
Kan ha hittat felet ! plockade ur givare BT 6. Ohm mätte densamma den var ok.
Fortsatte klä av pumpen. När jag lossade frigolit kåpan framför förångaren gör jag dock en intressant upptäckt. Tempgivaren BT 16 har kanat ut ur det pålödda röret
den ska sitta inuti ! På med lite fett och i med den i röret igen, dit med ett nytt buntband. I hop med bråten och provkörning.
- Vet ej om detta kan ha varit orsaken till start / stopp problemet.
Den har nu i 1 dygn startat och stoppat på de förvalda temperaturerna som den ska.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
11 april 2012, 23:09:42 »
Citera
BT16 styr nog avfrostningen, men om den lossnar så borde den visa för högt värde.
Visar inte VP:n på menyn om den håller på med avfrostning?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
C-Ola
Gäst
C-Ola
«
Svar #5 skrivet:
12 april 2012, 21:32:33 »
Citera
Den avfrostar inte när den stannar. Prövade för säkerhets skull att ställa ned fläkthastigheten från 52% till 12% då avfrostade den efter någon minut.
Ropade nog hej för tidigt. Den fortsätter att stoppa / starta med ca 7-30 min intervall,
oavsett om den kommit upp/ned till den valda tempen.
Dock mindre frekvent. I bland både startar och stoppar den vid rätt temp !!
Loggat
C-Ola
Gäst
C-Ola
«
Svar #6 skrivet:
16 februari 2014, 21:34:25 »
Citera
Hej igen uppdaterar den gamla tråden, min 370 beter sig fortfarande likadant. Prövade i veckan byta grundkort + Bt 6 givaren för att få ro i själen men utan framgång
Är det någon här på forumet som kan svara om era f370 gör på samma sätt, om detta är normalt ? tacksam för svar !
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
nibe 370
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1141
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
randig
MantaTIC
Raecer
Rdx
Peter Rud
Mike
jälldorf
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info