0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett alternativ är kanske en luftsolfångare + fläkt som får drivas av solceller?
http://www.lfs-web.se/Luftsolfangare_avfuktning.pdf(Det blev en punkt för mycket i din länk)Intressant, en fundering är dock om man tar luft från krypgrunden, kör den genom en luftsolfångare och sen tillbaka in i krypgrunden så tillför man ingen fukt från uteluften.
Hallå har läst att rh inte bör överskrida 70%Ligger nu runt 60 på nätterna 62-63 på dagarna antar att det beror på att uteluften är varmare kyls av och fukt fälls ut.Har en 440w el slinga som slås på vid för hög fukthalt.förra sommaren gick den massor kanske 4 månader 24/7.Kosta nästan 1300kwh (uppskattat).Funderar på att ta en mindre solfångare och leda in en tunn slang genom hela grunden som får alstra lite värme den borde dra betydligt mycket mindre energi och ge samma resultat?En solpanel som ger 500W även i moln borde inte va så dyr och en liten cirkpump för att bara pumpa runt (glykolblandat vatten) så jag kan stänga av på vintern borde inte dra så mycket energi.Någon som kan uppskatta vad en pump som ska dra runt vatten i en slinga på säg 50 meter och 13mm invändigt (vattenslang) kan tänkas dra om man kör den säg 8 timmar om dagen borde räcka?Och kommer denna ide att funka då jag räknar på att slingan får 500w i moln 1000W+ i sol så borde den värme den avger bli snarlik funktion som min el kabel gör?Tänker jag rätt lr är jag ute och cyklar?
...sätt igen ventilerna sommartid och kör återventilation med solfångaren...
Varm luft bär mera fukt heter det nånstans, fukten från under plasten kanske letar sig upp? Vad händer när det blir kallare sen under hösten/vintern när man gjort såhär under sommaren? Jag tänkte ifall man kör återcirkulation året runt.
Gör som du vill, men sommartid kommer du att tillföra fukt de flesta dagar.Eftersom din installation av värmekabel inte fungerar för att fukthalten sommartid är för hög så kanske du bör fundera på varför det inte fungerar i just ditt fall.En sådan installation brukar fungera mycket väl, och de jag vet som har en sådan i sin grund har samma effektförbrukning på ett år som du har på sommaren.Den går konstant för att relativa fuktigheten utomhus är större än vad den är inställd på att reglera på.Anledningen är med största sannolikhet att du har för stor ventilation.Sen är plasten där för att förhindra att fukten tar sig upp, därför använder man just plast.
Det är inte jag som har problemet utan trådskaparen, jag tänker mest på om och hur LSF med återcirkulation kan tänkas fungera.
LSF och återcirkulation kommer inte att ändra fukthalten, bara temperaturen.När den varma luften återvänder så fäller den ut fukten igen.