0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
=> Va? näe inge uteluft alls till grunden........ alls någonsin.... får fortsätta med min tråd ist.
Det blir ingen skillnad alls med återcirkulation.Det du suger ut ur grunden, in i LSF, blåser in igen.Ingen förändring av fukthalt, du höjer bara temp med samma RH.
Nja... Höjer du tempen så minskar RH.
Vänta nu, du vill bli av med fukt?=> JaDu vill inte ta luft utifrån?=> NejHur har du tänkt att detta skall fungera? För att bli av med fukten måste du blåsa ut den, vart skall den annars ta vägen?=> Högre temp ska driva bort fukt sägs det, jag kan ha missuppfattat det här. Tänkte att endast en höjning av temp kanske kunde hjälpa med avfuktning.Luften du blåser ut måste ersättas med annan luft, den kommer utifrån, vart annars?=> Iofs, har man undertryck så lär det ju leta sig dit pga att det inte är 100% tätt ändå, eller kanske inifrån huset, avfuktar i huset på sommarn mha LLVP:n.Du kan inte rotera samma luft i grunden och tro att du blir av med fukten på det sättet.=> Om grunden blir varmare och varmare kanske?Då skulle du kunna ställa en fläktkonvektor mitt i grunden och tro att RH minskar.=> Kanske?Aint gonna happen...=> Är du helt säker?
Ja, men när den varma luften blåser in igen i den kyligare grunden så borde fukten fälla ut igen?
Högre temp ska driva bort fukt sägs det, jag kan ha missuppfattat det här. Tänkte att endast en höjning av temp kanske kunde hjälpa med avfuktning.
Ok, ska jag tolka det här som att man stundtals kan få högre rf med en LSF med återcirkulation än utan?
När det blir kallare och kallare på hösten och LSF:en inte ger så mycket värme kommer krypgrunden att bli kallare och kallare och rf:en kommer att höjas?
Undrar egentligen ifall mina avfuktare kan tänkas gå mindre ifall jag kör LSF med återcirk.
För att det skall vara någon ide att ventilera så behöver utomhusluften vara torrare än den luft som finns i grunden.=> Då skulle man alltså dra in kall luft, som nu exempelvis när uteluften är torr, tänkte att man kunde slippa dra in kall luft till grunden.
Det är där som LSF kommer in i bilden. Och övrig tid återcirkulation.