0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För övrigt så lär du ju få pröjsa de där 80,000:- för konvertering från direktel om du skall installera din bergvärmepump också, så jag förstår inte varför du blandar in det? Enda skillnaden, skulle ju i så fall vara att man kan göra konverteringen till vattenburet system något billigare med fjärrvärme än med värmepump, då fjärrvärme inte har några problem att leverera höga framledningstemperaturer och kan dimensionera sparsammare om man skulle vilja.
Dessutom så skriver man väl på något kontrakt när det gäller FV om att inte använda något annat uppvärmningssätt samtidigt?
Nu får du nog lägga ned groggandet lite, jag har inte skrivit ett enda ord om bergvärme. Läs om och läs rätt, jag skrev att räntan på den investeringen som din leverantör vill ha inklusive ungefärlig kostnad för vattenkonvertering av min direktelsvilla är högre än hela min uppvärmningskostnad inklusive kostnaden för byte av luftvärmepump var 10:e år.
Ha en trevlig helg du är bäst!
Man måste ju som sagt byta luft/luft pumparna typ var tionde år skriver du. Det kostar ju då 13-25 000kr per gång inklusive arbetet. medans bergvärmen då är outslitlig?Säg att bergvärmepumpen håller i 30år vilket jag betvivlar och kostar hur mycket att byta? 50-75000kr? Jag kan inte se att bergvärmen på sådant sätt är billigare i drift.