0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att ett "värmeverk" eller "fjärrvärmeverk" enbart tillverkar fjärrvärme medans ett "kraftvärmeverk" tillverkar el och skickar kylvattnet från elproduktionen ut i fjärrvärmenätet.
Nu var det ju inte det som Mike anmärkte på, utan han påstod att jag inte kunde jämföra besparingen med fjärrvärme jämfört med direktverkande el och då påpekade jag att det var en märklig ståndpunkt, då mitt svar var riktat till TS som gjorde precis det.Det är lite märkligt att man inte kan nämna fjärrvärme här på forumet utan att vissa går i taket och tror att man inte kan räkna, bara för att de tycker att det är så bra priser.Fjärrvärmepriset är i år 39,6 öre/kWh, men jag har valt att binda priset under 5 år och betalar därför 41,3 öre/kWh under denna period. Det är totalkostnaden inklusive moms och inga fasta kostnader tillkommer. Jag bifogar fakturaspec.Jag betalade totalt 112,000:- (inklusive moms) för installationen av fjärrvärme (inkl. värmeväxlare, grävning, återfyllnad, håltagning, asbestsanering, rördragning osv).
Fjärrvärme är inte en fråga om billigt utan en fråga om miljö.Precis som buss och tåg.
Tall Oil Pitch...
Fy fan
Fjärrvärmepriset är i år 39,6 öre/kWh, men jag har valt att binda priset under 5 år och betalar därför 41,3 öre/kWh under denna period. Det är totalkostnaden inklusive moms och inga fasta kostnader tillkommer. Jag bifogar fakturaspec.Jag betalade totalt 112,000:- (inklusive moms) för installationen av fjärrvärme (inkl. värmeväxlare, grävning, återfyllnad, håltagning, asbestsanering, rördragning osv).När det gäller elpriset på 130 öre/kWh så är det el 67,25 öre, skatt 35,38 öre, elnät 26,5 öre. Totalt 129,13 öre/kWh.
Nu tar du upp det som är ett problem för mig, du har fjärrvärmepaket 4. Idag kostar det 130000:-, dessutom kostar det ca 80000:- till att konvertera direktelsvilla. Bara räntekostnaden på detta blir minst 6000:- per år eller mer än hela min totala kostnad för uppvärmning inklusive byte av luftvärmepump var 10:e år.
Det är nog ganska rediga förluster i värmenätet också, dessutom underhållskostnader på alla ledningar som måste täckas upp.
Problemet för dig, var ju att jag jämförde med el, det sa du ju förra gången. Men du tycks ändra dig hela tiden allt eftersom det passar dig.Nu har jag ju redan investerat i fjärrvärme och då kostade det så mycket som jag skrev. Att det kostar något mer nu påverkar ju inte min ekonomi, tvärtom, så blir ju min investering mer värd då.För övrigt så lär du ju få pröjsa de där 80,000:- för konvertering från direktel om du skall installera din bergvärmepump också, så jag förstår inte varför du blandar in det? Enda skillnaden, skulle ju i så fall vara att man kan göra konverteringen till vattenburet system något billigare med fjärrvärme än med värmepump, då fjärrvärme inte har några problem att leverera höga framledningstemperaturer och kan dimensionera sparsammare om man skulle vilja.Till GDS-Jan: Jag förbrukar ca 40.000 kWh/år. Du får ingen bergvärmeanläggning som klarar de behoven för 130,000:-. Jag tog in offerter på bergvärme ett par år innan fjärrvärmen kom, och de offerterna var skyhögt över 130.000:-.Ni är bara avundsjuka... som min yngste son brukar säga...
Det är väl inget som säger att man inte kan ha 2 eller 3 fläktkonvektorer i huset om man vill gå från direkt-el till FV?Det kostar inte 80k.