Har precis flyttat in i hus och försöker förstå allt nytt med pelletskamin, vattenelement, expansionskärl etc.
Problemet jag har är att det är svinkallt i källaren, runt 15 grader men varmt och behagligt i övre delen av huset (där termostaten sitter). Elementen i källaren är inte varma trots att ventilen står fullt öppen. Jag provade att lufta dom men det blev inget pys utan vatten kom nästan direkt.
Min teori är att eftersom det är varmt o bra på övervåningen så stänger termostaten av vattentillförslen från pannan. Inte så avancerad teori, men jag är knappast en expert.
Har inte riktigt koll på pannan, men har förstått att det finns en Laddomat (21) samt en en Thermomatic Era 10 som styr vattentillförseln till elementen.
Så vitt jag kan se så är det gamla Danfoss-ventiler på elementen. Skulle det hjälpa att byta ut mot riktiga Termostatventiler, typ Gelia? Antar att dom skulle känna att det är alldeles för kallt i källaren och brassa på mer vatten. Eller är det mer komplicerat än så? Är detta något som i själva verket styrs av shuntautomatiken (vet knappt vad jag menar här).
Kan ju tillägga om jag vrider upp termostaten på max på övervåningen så blir ju elementen nertill också varma. Problemet är ju att värmefördelingen är snedfördelad. Jag förstår bara inte hur och var man skall justera.
Utrustning:
Euronom P20 UB panna
Baxi Eurofire M3 pelletsbrännare
Laddomat 21
Thermomatic Era 10 + shunt