Hej
Jag fått två offerter för installation av bergvärme och vill gärna höra lite kloka råd från forumet
Förutsättningar:
Tegelvilla i Uppsala, byggd 1979, 124 m2 entréplan + 124 m2 källarplan, oinredd men hyfsat isolerad vind.
Vattenburen el, förbrukning 38000 KWh varav ca 28000 är varmvatten och värme (datorer+tv, el. golvärme i badrum och dusch, gamla vitvaror drar mellan 10' och 11' kWh/år).
2 vuxna och 2 små barn.
Enslingas radiatorsystem för över resp undervåning med framledningstemp på max 60 grader vid -20.
Har också Landis&Gyr som inne/utegivare för styrning av shunten till pannan.
Har fått två offerter enligt följande:
IVT Greenline HT+ C7
-aktivt borrhål 115 meter
-medeltemp köldbärare -2 °C
-medeltemp framledning 45 °C
-energitäckning 96%
Nibe Fighter 1230-8
-aktivt borrhål 135 meter
-medeltemp köldbärare -0,5 °C
-framledningstemperatur vid DUT 60 °C
-returledningstemperatur vid DUT 50 °C
-energitäckning 99%, effekttäckningsgrad 66%
Båda har ett offertpris på ca 130'
Jag tar gärna emot synpunkter på dessa offerter. Vad jag kunnat läsa mig till i forumet verkar IVT-offerten vara underdimensionerad, men även för Nibe-offerten borde väl ett aktivt borrhål på åtminstone 150 meter kännas säkrare för att få upp medeltempen på köldbärarmediet.
Är det någon idé att gå vidare med IVT-offerten och be att de räknar om eller ska man se det som att de redan straffat ut sig med tanke på dimensionering och pris?
Nuvarande tempreglerning med landis/gyr har fungerat bra. Kan man ha kvar det eller måste man byta ut de givarna bara för att man byter panna?