I mina trakter har jag inte hört nån som har fibern hängande i luften utan att de har grävt för fiber men det verkar ju va olika.
Telestolpe har jag en idag i trådgården, den grenar ut sig till mig och mina grannar.
Ska jag ha fiber blir det good bye telejack, kabel och stolpar och gräver ner fibren så jag slipper se skiten 
Gissningsvis gör man på olika sätt på olika orter samt att olika installatörer/operatörer gör på olika sätt.
Jag har en bekant som fick fiber installerat och i samma veva band sig till en viss leverantör under en längre tid. I mitt fall är det obundet från dag 1 - och dit verkar trenden gå. Personligen fördrar jag i fall befintliga luftledningar längs gatorna återanvänds där det går, snarare än att gräva upp vägen. Hur ledningen sedan kommer in i huset är ju en fråga för husägaren. Personligen går mina ledningar via marken men häflten av de boende här verkar tycka att ledningar i luften är snyggt.

I övrigt så erbjuder öppen fiber även sina köpare med luftledning att mot en kostnad få en markledning. Men det ingår inte om man inte redan har markledning. Det blir då en extrakostnad.
Jag tycker det bästa är att betala en fast avgift för en installation och därefter stå helt obunden. Här talar jag inte för eller emot någon i denna tråd utan redogör bara för min filosofi. Det är bara på detta sätt som vi i längden kan få en god konkurrens mellan leverantörerna - och den kommer i sinom tid.
3g och 4g och vad det nu månde heta i framtiden är ju fullkomligt briljant. Jag ställer dock för höga krav på min internetkapacitet för att förlita mig på 3g/4g och även ADSL och därför funderade jag ungefär 1 sekund när jag fick möjligheten att skaffa fiber i stället för min nuvarande 30+ VDSL/ADSL lösning.