0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hur lång slinga skulle behövas för en luftkollektor till en 11kw vp?
35 W/meter är väl i en borra, med vatten som värmetransportör.Luft leder värme betydligt sämre, så effekten/meter borde bli åtskilligt mindre, eller?
Säg 20w/m d tummenuppå men han får kondenseringsvärmen och eventuell påfrysning också .
Jag tror inte du har nån nytta på vintern av att ha laddat hålet på sommaren. Såvida du inte har ett helt torrt/tätt borrhål, men då borde det funka väldigt dåligt i dag.Däremot kan du säkert avlasta hålet på dagen och få igen det på natten, men i oavsett så skulle jag ha värmt brinen innan den går in i VP'n eftersom verkningsgraden ökar med varje grad temperaturen ökar.
Det vill väl till också att kunna kyla slangen sommartid för att glykolen inte skall fördärvas,så när pumpen står still måste avkylning ändå till, då kan väl borran få ta emot det oavsett lagringskapacitet eller ej. Vad händer om man får in kanske 60-70 °C brine i pumpen, pallar den det, eller går den över i något felläge? Kanske bäst att VP:n får ligga efter borrhålet på slingan ändå?
vad är max brine temperatur för en ivt (rego 600)
Läste en tråd ang sommarkollektor längre ner i forat, Tänkte komma med en annan fundering, då jag är i behov av ett längre "borrhål" då jag numera även har en pool att värma.
Detta tror jag på så detta ska testas. Har ganska mycket grejer liggande så det behöver inte bli så dyrt. det värsta som kan hända är väll att jag får gräva ner alltihop. Om inte annat så har jag en solfångare.Tack för alla synpunkter.