Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FLVP, FTX, LLVP m el, VVB... behöver hitta rätt. Hjälp!  (läst 4132 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FjordPelle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har ett 1½-planshus på 150 kvm boyta i Sörmland som har följande ingångsvariabler:
Byggår: 1977
Konstruktionstyp: platta på mark, trästomme
Direkt-el via nya oljeradiatorer samt en 7 år gammal luft/luftvärmepump.
Varmvattenberedare 300lit från byggåret!
Frånluftsfläkt som blåser inneluften rakt ut!
Årsförbrukning (värme, vv och hush-el): c:a 20 000 kWh
Årsförbrukning vatten: c:a 220 kbm/år
Vintertid är energiåtgången idag (inkl LLVP) c:a 65 kWh/dygn avseende värme och varmvatten.
Familjestorlek: 2 vuxna och 3 barn (8, 6, 2 år)

Villrådig!
Varmvattenberedaren (VVB) är snart förbrukad. Grannarna har fått byta sina en efter en. Tänke då att jag skulle vara lite proaktiv och kanske få lite gott om tid för att planera den optimala lösningen. Har snurrat runt lite på olika produktsidor och i detta forum, men har svårt att hitta rätt i denn djungel.

Vad jag vill
Jag behöver byta ut VVB och dessutom få bukt med radonproblemet (mätte upp 700 bq nyligen!). Det senare löser jag nog bäst med lite nya tilluftsdon över fönster. Därtill vill jag ju naturligtvis få ner elförbrukningen så mycket som möjligt.
Eftersom vi gör av med mycket vatten så måste ett nytt system klara detta. En FLVP innehåller ju omkring 150 lit vatten. Hur ska detta kunna ersätta en 300 lit VVB, eller är elpatronerna så kraftfulla att de klarar att värma samtidigt som jag duschar efter hustruns 25 minuters-pass??????

Tanke 1:
Låt LLVP sitta kvar, byt ut till en ny VVB med elpatron och sätt in ett FTX med elaggregat. Jag måste ju då dra nya tilluftskanaler till alla rummen.

Tanke 2:
Ersätt VVB med en FLVP och koppla nuvarande frånluftskanaler till denna. I de allra närmaste rummen bygger jag ett vattenburet radiator-system, men i de andra rummen får elradiatorerna sitta kvar. LLVP får sitta kvar och göra sitt jobb som idag. Vartefter det blir någon krona över på lönen kan man ju bygga ut vatten-radiatorsystemet succesivt.

Tanke 3:
Sätt in en FLVP och FTX med vattenbatteri som hämtar vämen från FLVP'n. LLVP får gå till blocket!

Vad ska jag välja och varför?

ORA ("om råd anhålles!")

//Pelle

Utloggad FjordPelle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
...and by the way...

Har läst att det finns frånluftsvärmepumpar som används till endast varmvattenberedare. Hur är detta möjligt? Vi är 5 i familjen, där hustrun duschar 25 minuter i skållhett vatten, ungarna tar ett gemensamt bad och jag till sist får pina mig igenom en snabbdusch i nästan otempererat vatten.

Under förutsättning att VVB är ordentligt isolerad så är ju energibehovet ganska litet under dygnets icke bad- och duschtidpunkter, men väldigt stort just då. Kan man på något sätt "ackumulera" värmen från FLVP'n för att sedan använda denna efter ett refält värmeuttag?

//Pelle

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29860
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Med tanke på radonproblemet så kan du söka radonbidrag, man kan ansöka för en FLVP, det finns de som fått den metoden godkänd, fast det finns inga garantier för detta.

Sen har vi detta med varmvattnet.
Antingen kan du köpa en FLVP utan VVB som dockas till en sån och då finns inte så många modeller att välja på, jag känner till Comfortzone CE50L (säljes av IVT).
Eller så köper du en FLVP med inbyggd VVB och köper sen till en extra el-VVB som kopplas på efter VP:ns inbyggda VVB.

FTX kan du också få radonbidrag till, med då kan du glömma FLVP, det går inte att kombinera eftersom båda hämtar samma energi ur frånluften.

LLVP:en kan du alltid behålla, många som har FLVP använder en LLVP som huvudsaklig värmekälla och låter FLVP:en hjälpa till då det är kallt ute.

Det finns flera modeller av FLVP:ar som bara används för varmvattenberedning men de fixar inte ditt varmvattenbehov själva.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
En Nibe F100P har 1kw från kompressorn och 1,5kw från elpatronen med en tank på 225l.
Det blir alltså 2,5kw på 225l och nu har du 3kw på 300l?

Fördelen är att kompressorn bara drar 300w för att producera 1kw och står den i badrummet behöver du bara bygga en kanal för avluften eftersom du kan dra frånluften direkt i badrummet.

Det finns inte många värmepumpar som klarar att brygga VV i stora mängder utan man brukar seriekoppla en el-VVB efter VP.
 
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
Börja med att sätta en timer på kärringens duschande så det går ner till 10 minuter.

Kolla hur mycket duschmunstyckena ger per minut. Fyll en 10 litershink med tidtagarur.

Säg att du har munstycken som ger 18 liter. Då drar tantens duschande 6241kwh per år. Om de ger 12 liter, 4139 och om du har 6 liters, 2096kwh

Badandet med 200liter vatten på daglig basis drar 2710kwh per år.

Det finns även duschvärmeväxlare som återvinner upp till 40-50% av energin i duschvattnet, inte badvatten dock.

Där har du i alla fall din energitjuv.
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Börja med att sätta en timer på kärringens duschande så det går ner till 10 minuter.

Hur gör du det? Kopplar el i vattnet efter 10min  ;)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
Man sätter en timer i andra änden av huset och en magnetventil på varmvattnet. När 10minuter har gått så slår den av varmvattnet till duschen. Då har hon 4 alternativ. 1. Duscha kallt resten av tiden. 2. Springa genom hela huset med shampoo i håret, kanske näck för att slå på timern igen. 3. Se till att vara färdig. 4. Flytta  ::)

Eller så sätter man dit en campingautomat som laddas med 5kr för självkostnadspris av el+vatten. Varje familjemedlen får pengar för 10 minuter varje dag. Överskottet varje månad lägger man självklart i mannens öl-kassa.  ::)

Allvarligt talat så tror jag att varmvattnet är förklaringen till att TS har en onödigt stor förbrukning. Kanske börja med att sätta en elmätare på beredaren för att konstatera om det är problemet.

Om vi pratar om 1 badrum med ett dushmunstycke som ger mycket vatten så är den billigaste, snabbaste och enklaste investeringen att köpa ett 6liters munstycke. TS får slå näven i bordet o konstatera "Ska du duscha i 25 minuter så får du f-n göra det i 6liter/min, eller du kanske tycker att det är rättvist att jag ska vara fattig och duscha kallt för dina ovanor"

Jag köpte den här http://www.badrumsbutiken.se/sv/artiklar/handdusch-crometta-85-green-hansgrohe-.html. Den blandar i lite luft, och har lite klent tryck. Det finns de som blandar i mer luft men då blir det en del fräsande sprayburks stråle.  En del kommer att säga att man måste duscha varmare. Jo jag fick höja tempen 1 grad och det är en försumbar höjning. Man vänjer sig, det tar någon månad. Den betalar sig på 2-4 veckor.

Allt beror på vad som sitter i duschen nu och vilket tryck man kör den på. Bara för att den kan ge 18 liter så är det inte säkert att man kör den på fullt tryck. Det finns munstycken som ger 6, 9, 12, 15 och 18 liter per minut. 12 liter märker man ingen skillnad på mot 18 liter.

Nr2 kostar lite mer och beror på hur badrummet är utformat. Det är en duschvärmeväxlare. Den här ger riktigt bra verkningsgrad. http://www.aymaab.com/duschvarmevaxlare.html Den är också en av de dyraste. Men de kräver ofta att man har en duschkabin, badkar eller duschkar som man sätter den under. De kräver rengöring 1-4ggr per år beroende på mängden skit som kommer. En hårsil i avloppet minskar rengöringskravet. Den modellen jag visade går ganska enkelt att ta isär. Det finns enklare och billigare från 1600kr som är lättare att göra ren men de hamnar på 17-20% verkningsgrad. http://www.heatsnagger.com/shop/heatsnagger-dwhr-for-shower/

Kombinerar man de 2 sakerna så ökar verkningsgraden vid ett lägre flöde och man kan i extremfall gå från 18liter minuten ner till ca 6 liter minuten på duschvattnet och sedan halverar värmekostnaden ner till 3liter/minuten. Bara på tantens duschande så skulle TS kunna spara in 5200kwh per år och köpa en mindre beredare som sparar ytterligare 500kwh per år i mindre förluster.

Och vattenkostnaden skulle minska på TS och frugans dushande minska med 2150kr vid 14kr/m3 bara på duschmunstycket. Dvs om man går från 18 ner till 6 liter.

Räknar man på beredare, dushmunstycke och värmeväxlare så skulle det spara nästan 7000kr per år i rörlig elkostnad. Lägg till vattenförbrukningen och pay off tiden skulle vara strax över 2år för allt.
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
4. Flytta  ::)

Du är inte på topp när det gäller kärlekslivet just nu va  ::)

Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
Vad får dig att tro det?  ::)
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
därtill är det ju inte säkert att hon som duschar inte är med och betalar räkningarna... Kanske ska man få välja att lägga någon hundralapp per månad för att få duscha som man vill.

Som Ts konstaterat drar dom ju inte sjuka mängder med el. Anledningen troligen LLVPn. Annars skulle säkert kWh vara 5k högre p/å.

Givet radon bör man ju designa lösningen utifrån detta. Givet att F-vent finns är lösningen inte FLVP med avseende på radon kan vi ju alla fall konstatera. En FTX skulle säkerligen lösa problem då tilluften blir kontrollerad och förhållandet mellan från- och tilluft kan balanseras. Men kanske ligger radonproblemet i grunden och då kan det vara billigare åtgärdat den vägen.

Helt bortsett från radon finns 2 val

1. En till LLVP eller en bättre mer fulltäckande LLVP att ersätta den befintliga samt en nordenberedare eller liknande för VV (visst en FLVP för VV kan fungera om dom går att få tag på tillräckligt billigt)
2. Konvetera till vattenburet och docka lämplig värmekälla och bli av med LLVP och hög förbrukning. Dyrt men långsiktigt korrekt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad FjordPelle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Börja med att sätta en timer på kärringens duschande så det går ner till 10 minuter.

Just detta förslag föll inte i god jord när jag högläste tråden för hustrun. Däremot sa hon inget när det gällde flytta-alternativet....  :-\

Det här med duschmunstycken ska jag verkligen kolla upp. Känns helt rätt, särskilt de modeller som blandar in luft i vattnet. För mig som spelar i den korthåriga divisionen får det ju inga direkta konsekvenser, men även min långhåriga (och ytterst fagra!) hustru kan nog vänja sig vid detta.

Men min stora fråga vad gäller utbytandet av VVB har jag inte fått kläm på ännu. Av utrymmesbrist har jag inte plats med 2 st 60-skåp bredvid varandra, men kanske skulle det fungera med en fullhöjds FLVP och en 125 lit VVB bredvid. Var kan jag läsa mer om hur man seriekopplar en sådan lösning?


Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
men kanske skulle det fungera med en fullhöjds FLVP och en 125 lit VVB bredvid. Var kan jag läsa mer om hur man seriekopplar en sådan lösning?

Sök här på forumet på seriekopplad VVB.

Men i princip kallvatten in i FLVP, varma därifrån in på kallvatten på el-vvb.
Då värmer FLVP vad den kan och el-vvb toppar upp tempen om den behöver.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
Just detta förslag föll inte i god jord när jag högläste tråden för hustrun. Däremot sa hon inget när det gällde flytta-alternativet....  :-\

Det här med duschmunstycken ska jag verkligen kolla upp. Känns helt rätt, särskilt de modeller som blandar in luft i vattnet. För mig som spelar i den korthåriga divisionen får det ju inga direkta konsekvenser, men även min långhåriga (och ytterst fagra!) hustru kan nog vänja sig vid detta.


Det var ju med en hel del humor jag skrev om timern, men ibland så önskar man att man hade en....  ::)

Men duschmunstyckena är mer genomförbart. Fast du bör ju mäta hur mycket vatten det du har ger ifrån sig, på normal duschstråle. Först då vet du vad som finns att hämta. Fyll en 10 liters hink o ta tid.

En kompis hade köpt ett utan att ha en tanke på vattnet så vi passade på att mäta det. Det gav 9 liter och var inte så pjåkig stråle. Det var någon sådan där som ändrar färg med temperaturen. Det kan vara ett alternativ ifall man är rädd för att 6liters blir för impopulärt.

Det finns små insatser man kan sätta i handtaget eller nere på slangen. Kostar några tior och sänker vattentrycket till duschmunstycket. Jag gav precis bort en sådan till mitt ex. Det sänkte ett 15liters ner till 9,5 liter.

Jag har en till liggandes. Om du har stort flöde så kan jag skänka den till dig. Man sätter den i någon av ändarna på slangen med lilla o-ringen vänd mot vattentrycket. Ju mera tryck man skickar på, desto mer kommer o-ringen att pressas ut o bromsa. Effekten blir att den begränsar till ett visst flöde oavsett vattentryck.
« Senast ändrad: 28 mars 2012, 02:00:26 av micke-71 »
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!