0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag skulle koppla ur rumsgivaren och prova mig fram till rätt inställning på värmekurvan med enbart utegivaren inkopplad. Därefter, när inställningen på värmekurvan är någorlunda rätt, är det dags att koppla in en rumsgivare. Finns det både termostater som reglerar golvvärmeslingorna och rumsgivare kopplad till värmepumpen? Det verkar i så fall konstigt.
Brukar man inte installera så?
Brukar man inte installera så?Jag var hos en bekant häromdagen. De har nyss byggt nytt. NIBE flvp, lk golvvärme - de hade både rumsgiver till vp och termostater till gv i varje rumEDIT: Då menar jag rumsgivare vp i ett rum och gv termostater i alla rum
Jo, det är nog vanligt att man gör så. Har man då inte brytt sig om att ställa in rätt värmekurva utan låter golvvärmetermostaterna reglera värmen är det lätt hänt att man kör på för hög värmekurva med de elräkningar det medför. I ett sådant fall är en rumsgivare meningslös. Temperaturen i rummet är ju den önskade så den kommer inte att påverka värmepumpen. Skall rumsgivaren fylla någon funktion måste golvvärmetermostaten i rummet där rumsgivaren sitter ställas på en temperatur betydligt högre än den önskade så att ventilerna är helt öppna.
Jo, det är nog vanligt att man gör så. Har man då inte brytt sig om att ställa in rätt värmekurva utan låter golvvärmetermostaterna reglera värmen är det lätt hänt att man kör på för hög värmekurva med de elräkningar det medför. I ett sådant fall är en rumsgivare meningslös. Temperaturen i rummet är ju den önskade så den* kommer inte att påverka värmepumpen. Skall rumsgivaren fylla någon funktion måste golvvärmetermostaten i rummet där rumsgivaren sitter ställas på en temperatur betydligt högre än den önskade så att ventilerna är helt öppna. * den = rumsgivaren
Vad tycker ni för övrigt om en IVT Premiumline EQ?Överskattad? Eller ett bra val?SP's tester visar på en årsverkningsgrad som överstiger alla "jämförbara konkurrenter".