Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solceller bidrag  (läst 14966 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: solceller bidrag
« Svar #30 skrivet: 02 februari 2013, 14:38:49 »
från och med igår (1:a Feb) finns det nya friska miljoner i kassan för solbidrag, dock är bidraget sänkt till 30%av investeringskostnaden.
Om bidraget även kommer att gälla solvärme är oklart:
 "om bidraget även kommer att omfatta solvärme är inte klart, vi jobbar pÃ¥ en modell för att även kunna omfatta solvärme men i skrivande stund är inget bestämt"

Nästa steg är ett regeringsbeslut angående nettodebitering för att kunna sälja el till nätleverantörer utan att behöva vara momsregistrerad
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: solceller bidrag
« Svar #31 skrivet: 02 februari 2013, 15:41:03 »
från och med igår (1:a Feb) finns det nya friska miljoner i kassan för solbidrag, dock är bidraget sänkt till 30%av investeringskostnaden.
Om bidraget även kommer att gälla solvärme är oklart:
 "om bidraget även kommer att omfatta solvärme är inte klart, vi jobbar pÃ¥ en modell för att även kunna omfatta solvärme men i skrivande stund är inget bestämt"

Nästa steg är ett regeringsbeslut angående nettodebitering för att kunna sälja el till nätleverantörer utan att behöva vara momsregistrerad
Stödnivån är 35% av investeringskostnaden och gäller bara solcellssystem och PV/T hybrider. Solfångare är inte stödberättigade
Nettodebitering räknas inte som försäljning av el.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: solceller bidrag
« Svar #32 skrivet: 07 mars 2013, 01:19:54 »
Enl Länsstyrelsen på Gotland är stödpengarna slut. Ngn lycklig stjärna på ön som fått?

Lånar tråden till en spinn-off:
Har dock fått många tips på platser att handla anläggningar från, "bäst" webshop har ett system på 13kW jag tror mig kunna smälla upp för 155-160k om jag bara från början ritar mitt garage anpassat med en halvkompromiss för ett ev solcellssytem. Det känns ändå rätt ok trots frånvaron av bidrag. Kommer följa/vänta på juni-rapporten och därefter börja rita på garaget när jag slutligen bestämt mig att satsa eller inte utan bidrag.

Inköp av 50 moduler (Renesola) + växelriktare (SMA) = 135698 kr + frakt inom Sverige + kablage + montagesystem + ett par timmar elektriker.

Ngn som sitter på kunskap om ngt billgare kvalitéts-alternativ inom landet? Ngn som har koll på import av "elektronik"/moduler inom EU?
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad svetsnisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solceller bidrag
« Svar #33 skrivet: 14 mars 2013, 10:43:08 »
Puckonen:
Vad är det för effekt på solpanelerna du tänkt beställa och vad kostar det st?

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: solceller bidrag
« Svar #34 skrivet: 14 mars 2013, 21:39:19 »
Jag har faktiskt varit i kontakt med ytterligare en firma och fått två materialofferter från dem, ett system på 5,76kW och ett system på 7,68kW. Skulle jag be om dem på en och samma offert så kanske man kan pressa priset lite till. Jag har tänkt montera två system på ett blivande vinkelgarage.

Dessa system är kompletta med avseende på material (inkl underkonstruktion) och frakt (i.o.f.s. 0kr), det mindre kostar ca 12800 kr/kW och det större ca 12000 kr/kW! Tillkommer endast elektriker och eget arbete o lite skruv.

Polypaneler 24V 240W, 90% effektgaranti efter 25 år (lite för bra kan tyckas) och 12 år tillverkningsgaranti. Butikspris på webben är 1950 kr styck, på offert kostar de 1750 kr styck. Jag vet inte hur det är med "reklam här på forumet, men du kan via PM få reda på vilken "känd" butik det rör sig om i södra sverige.

Största hindret nu är nätleverantören, väntar på juni-rapporten med spänning dock!
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!