0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Har du tillgång till ett oscilloskåp?Då ser du direkt om du har dc över givaren eller något som pulserar.Du kan ju testa med multimetern på AC-mätning också.Visar den någon spänning så pulserar det.
@GDS-JanKan det vara så att spänningsdelarens komponenter och matningsspänning du beskriver gäller för värmebäraren och köldbäraren har annan design?Hur som helst, om jag inte kommer fram till en översättning av spänning till temperatur så kan jag ändå göra försök med olika CP-hastigheter och notera om givarspänningen ökar/minskar och om diffen in/ut ökar/minskar.Det är ju ändringar som är relativt lika stora som tempändringarna, eller hur?
Det borde vara tämligen enkelt att kolla vilken serieresistans resp ingång har.Koppla bort givaren och mät spänningen på ingången med en högohmig multimeter. Mät sedan kortslutningsströmmen med lämpligt strömområde på multimetern, sedan är det bara ohms lag.R=U/I
Tack, LP status visas i meny 13, 1= sluten 0= bruten. Är det den?
Skrev till Nibe och frågade. Fick samma tabell som du visat, ....
Nu har jag mätt. Instrument Fluke 79III, gissar inre motstånd minst 1M dvs minst 100ggr förmodat seriemotstånd 10K. Mätt spänning med borttagen givare KB-fram 4,86Vkortslutningströmmen 0,485mA. Alltså är seriemotståndet 10Kohm, som Nibe skrev.Bra, men UPS 5V är inte helt rätt, den är >4.86 beroende på DMMens inre motstånd Någon som vet instrumentets inre resistans vid spänningsmätning?
1Mohm gäller vid spänningsmätning på instrumentet och är en piss i nilen vid dina mätningar, mao påverkar inte.4,86v är 5v eftersom en 5v matningen är inom 5% dvs 4,75v - 5,25v
Tack för det.Nu har jag fått till ett diagram som gäller för 4,86V matning och 10K serieresistans med mina mätningar inlagda. Tycker överenstämmelsen är tillräckligt bra för att kunna starta försök med olika CP-fart på KB. Tänker vid försöken mäta KB fram KB retur och VB . Under antagande att VB CP ger samma flöde hela tiden så borde det gå att läsa av relativt VP presterar som funktion av t.ex medelvärdet av KB fram o returEnda haken nu är det varma vädret.PS: Den gröna kurvan gäller alltså inte för min Nibe 1225-8 det är den röda som gäller
Kollade din Fluke också, och inimpedansen är >= 10Mohm vid DCV, vilket är det normala med DMM:er.