Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Toshiba
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Køpa begagnad multimaskin (M18)?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Køpa begagnad multimaskin (M18)? (läst 5385 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tomatchili
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 51
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
tomatchili
«
skrivet:
09 mars 2012, 09:05:33 »
Citera
Hej forumet!
Tror ni det ær førnuftigt att køpa en begagnade RAS-M18UAV-E med 2 st innedelar? Den ær 5-6 år gammal och jag ræknar med att betala ca 1/4 av nypriset.
Ær det någon som vet om man kan køra en innedel på underhållsværme och en annan på "normal" værme, eller fungerar det inte något bra?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Køpa begagnad multimaskin (M18)?
«
Svar #1 skrivet:
09 mars 2012, 09:55:45 »
Citera
Jag vet inte om det går köra en innerdel på underhållsvärme samtidigt som du kör den andra på normalvärme, tror väl knappast att en fem år gammal maskin ens kan köras i underhållsvärme (brukar vara som lägst 16 eller 17 grader).
En fjärdedel av nypriset är väl ett rätt OK pris, men om jag skulle köpa en sån maskin skulle jag nog kräva funktionsgaranti i ca 3 månader efter installation, man vet aldrig vad som händer vid flytten, och om gasmängen är rätt.
Egentligen borde den nog tömmas helt och fyllas med ny gas i rätt mängd för att du skall kunna vara helt säker på att du har en maskin som i vart fall teoretiskt skulle kunna fungera optimalt, trots att den är begagnad.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8773
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #2 skrivet:
09 mars 2012, 10:00:42 »
Citera
Beror på vilket nypris som uppges !
En del rekomenderade utpriser/nypriser kan vara betydligt högre än vad respektive maskin kostar/kostade egentligen i handeln.
För 5-6 år sedan var en del märken och modeller helt omotiverat svindyra på grund av dålig konkurens så om du uppger vad som är nypris så får du kanske lite mer svar om det är ett skäligt pris.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
tomatchili
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
tomatchili
«
Svar #3 skrivet:
09 mars 2012, 11:12:20 »
Citera
Nypris ær runt 30000NOK, vilket stæemmer bra med nuvarande pris.
Loggat
nikitalord
Expert på värmepump
Antal inlägg: 233
Karma +0/-0
nikitalord
«
Svar #4 skrivet:
09 mars 2012, 12:50:30 »
Citera
30000:- ?? helt nytt med garanti blir det väl bara 17000:- i norsk kronor.
http://www.polarpumpen.se/luft-luft/toshiba/toshiba-m18-polar-slim-duo-nordenapassad-inverter
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #5 skrivet:
09 mars 2012, 13:19:56 »
Citera
Som Nikitalord skriver så är 30000:- ganska högt prissatt !
Än värre när det handlar om 30000:- Norska kronor
Nu kan det vara så att det är 30000:- NOK med 5 års totalgaranti som ny
Du får då jämföra det med en Svensk Återförsäljare som inte säljer paralellimporterat och som har 5 års totalgaranti och då hamnar summan på ca 23000-24000:- SKR vilket då kanske är ca 18000:- NOK
Vet ej exakt vad det blir i Norska
Skulle man sälja en 5-6 år gammal maskin på tex Blocket helt utan garantier så skulle man kanske få 5000-6000:- SKR
Om man inte har tur att hitta någon som tycker den är värd betydligt mer !!
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
09 mars 2012, 15:25:56 »
Citera
Det blir ju lite fel att tala om Svenska priser med en Norrman, vi jämför ju inte dina priser med priserna i HongKong?
Allt beror ju på hur seriöst det hela är.
Är det ett företag som säljer begagnat, och gör ett seriöst jobb med flytten och ger garantier så kan ett skapligt pris vara en fjärdedel av vad en norsk återförsäljare tar för en ny.
Är det ett privat köp utan garantier och utan installation är det alldeles för dyrt, personligen anser jag att man som säljare skall ha väldigt tur om man alls hittar någon som vill betala mer än kaffepengar för en 5-6 år gammal pump helt utan garantier, och utan installation.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Karis
Expert på värmepump
Antal inlägg: 445
Karma +0/-0
Karis
«
Svar #7 skrivet:
09 mars 2012, 23:33:48 »
Citera
finns väl ingen underhållsvärme på M18 modellen.
Loggat
tomatchili
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
tomatchili
«
Svar #8 skrivet:
15 mars 2012, 21:47:01 »
Citera
Kan man inte mixtra med termostaten på innedelen och lura den lite? (jag antar att det ær ett NTC motstånd, så då får man væl antingen byta ut den eller koppla in ett extra motstånd med en brytare, eller se till man får ett temperatur span på 9-22 istællet før 17-30 eller nått sånt)
Det borde ju egentligen vara perfekt med en multimaskin før underhållsværme: Om man har den ena innedelen i normal rumstemperatur så borde det alltid finnas tillræckligt med værme før avfrostning?
Loggat
GDS-Jan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3965
Karma +10/-7
GDS-Jan
«
Svar #9 skrivet:
15 mars 2012, 22:02:02 »
Citera
Lura kan man alltid men om du inte har energi till avfrostning så fryser det någonstans.
Loggat
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.
tomatchili
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
tomatchili
«
Svar #10 skrivet:
15 mars 2012, 22:08:37 »
Citera
Jag tænkte att den ena innedelen sitter i varmt och gott innerum, och den andra i ett loft på ett garage dær man vill ha det ganska svalt.
Loggat
Zelda
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1273
Karma +0/-0
A++ SCOP 4,8
Zelda
«
Svar #11 skrivet:
16 mars 2012, 06:54:16 »
Citera
http://www.polarpumpen.se/luft-luft/toshiba/toshiba-m18-polar-slim-duo-nordenapassad-inverter
22000:- för en ny
Loggat
doggydoggen
Signal Tekniker som inte är
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Umeå
Antal inlägg: 961
Karma +5/-0
Kön:
Jag älskar Glass!
doggydoggen
«
Svar #12 skrivet:
16 mars 2012, 19:25:19 »
Citera
Håller nog med TS Comfort "peppar peppar ta i trä"..
5-6000 är vad man bör betala, begagnat marknaden är begränsad eftersom det är svårt att få tag i en installatör som vill ta i det, och få personer som klarar göra det själv.
Dogge
Loggat
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #13 skrivet:
17 mars 2012, 06:56:22 »
Citera
Håller med och håller med... allt beror ju på vem han köper av och vad som ingår.
Köper han den av en privatperson redan nedplockad (oklart hur) och skall försöka hitta en installatör som vill ta sig an fallet skall han nog inte betala så mycket ens.
Köper han av en firma med säg tre månaders garanti, inklusive montering, så är ju 5-6000 kr inte ens betalt för installationen, då kostar det självklart mer.
Om jag inte missat något så vet vi ännu inte av vem, och hur köpet/installationen skall gå till så att spekulera om priset är ju helt omöjligt - egentligen.
Rent principiellt skulle jag inte rekommendera någon att köpa en begagnad luftvärmepump utan garantier.
«
Senast ändrad: 17 mars 2012, 06:57:56 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #14 skrivet:
17 mars 2012, 09:41:14 »
Citera
Ser inga problem att köpa en begagnad luftvärmepump om man får tillräckligt med information/dokumentation på tex hur den är installerad, samt hur den är demonterad.
Är det bytt fläktmotorer tex är en mycket viktig sak om det är ett känt problem på modellen.
Köper man den begagnad brukar alla monteringsdetaljer följa med så jag tog för givet att det var så i detta fallet, om inte så kostar detta kanske 1500:- och ska påverka inköpspriset.
Dom som köper begagnade maskiner brukar även som regel redan ha ordnat med drifttagning för rätt pengar eller gör detta själv och det finns det väl åsikter om hur lämpligt det är alla gånger!
Är inte värmepumpen i drift så man har möjlighet att kolla att det fungerar och inte är en massa oljud från fläktmotorer skulle jag inte betala föräns den är monterad och driftagen, vill inte säljaren gå med på det så skulle jag inte köpa den.
Ser själv inga hinder att handla något begagnat om jag som köpare anser att det är ett vettigt pris för produkten eller luftvärmepump som i detta fallet.
Större risk att man blir "lurad" när man köper begagnad bil eller annat motorfordon
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Toshiba
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1210
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
kebj76
Johnlennonx
Breeelin
Josth
Nissef
Smurfen.
mmgs
Rille87
BORNER
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info