Grejen Grolim var att en frånluftvärmepump redan ingick.
Den sparar en hel del energi över året. Mitt resonemang utgick ifrån att den besparingen redan var intecknad. Och ett nybyggt hus brukar inte dra så mycket energi. Därav gissningen om att huset drar 25.000 utan frånluft men nu 17.000 med en frånlufts VP. inkl hushållsel. men det är bara en gissning.
Så utifrån de förutsättningarna finns det mindre kvar att spara utav. Mitt antagande var att det bara fanns 6.000 kwh värme kvar att spara .
Förbrukning 17.000 kwh
- 7.000 kwh hushållsel och
- frånlufts VP el om 4.000 kwh.
Kvar blir bara 6.000 kwh.
Även med COP 3 blir det bara 4.000 kr per år i besparing. MAX.
Så iden var att spara på frånlufts VP el samt på de resterande 6.000 kwh, med något som inte drar el alls.
Precis som i ditt fall. Din hus drar fortfarande 17.800 KWH i runda siffror. Men med hjälp av L/V VP köper du bara 6500 kwh. Års COP på nästan 3 är bra. MEN hur mycket elspets har du på systemet? Eller hur mycket effekt har din panna levererat med COP nästan =1.
OM jag säger OM det är i storleksordning 2.000 kwh ser din kalkyl ut så här
VP drar egentligen 4.500 kwh och leverar 15.800 kwh. Resterande är "direktverkande" el.
VP COP om ca 3.5. inget omöjligt alls.
Din "stora" stora besparingspotential nu är dessa 2000 kwh direktverkande el. Plus en del av L/V VP eldriften.
Ytteligare L/L VP är liksom ingen ide i ditt fall eftersom det rör sig om spetseffekt vid låga yttertemperaturer.
Och något typ en frånlufts VP med COP på 3 skulle bara ge ett nettobesparing om max 1.400 kr/år tillen alldeles för hög investering. Bergvärme? nä inte lönsamnt. Braskamin? kanske om man har gratis ved.
Men om du kunde tillföra huset säg 7500 kwh per år solenergi skulle din besparing kanske kunna bli ytterligare drygt 2000 kwh netto årligen. Inte så där väldigt mycket men det är det som du kan spara, med de förutsättningar du har nu.
Å jo jag har vänt och vritt på det här då jag har en frånluftsvärmepump och en L/L VP i ett 1 1/2 hus.
Frånluftsvärmepumpen ingick och L/L VP skaffades främst för att kyla övervåningen på sommaren.
Skulle jag idag skaffa något från skratch skulle det nog bli något likadant på grund av kylbehovet.