0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Iom att jag ska göra iordning vid garageuppfarten ska jag passa på att fixa dräneringen där.Ligger idag en stenkista cirka 50 cm utanför garageporten som samlar upp vattnet från regn och tvätt av bil men den räcker inte till och blir full så den svämmar över de perioder som det regnar ihärdigt Idag är kistan cirka 30cm i diameter och 120 djup med singel i botten.Jag har tänkt att få dit en som borrar för bergvärme och sen borra cirka 15-20 meter ner i backen och sen koppla på den gavelns två stuprör till detta, kan nog bli bra men det kostar ju en aning ThumbsupGräva blir svårt då det är ont om plats, tyvärr.Någta andra tips på hur man kan göra
Är det berggrund så fyller du hålet ganska fort och sen är det stopp. Det finns ju ingenstans för vattnet att ta vägen. Är det inte berg så fylls hålet av grundvatten (som en grävd brunn) innan det hunnit regna. Det enda du kan göra är att leda bort vattnet från huset/uppfarten och låta det infiltrera och tas upp av växtlighet på en större yta. Man kan inte borra ett hål i marken, som om det vore ett avloppshål i ett badkar.
Det beror på hur marken runt huset ser ut, om det sluttar åt nåt håll, om du har nåt dike i närheten, osv. Stenkistor är ju bara till för att "maganisera" medan vattnet infiltrerar i den omgivande marken. Om du får stående vatten på uppfarten så är den förmodligen feldoserad. Om du liks ska göra om den, se till att det sluttar bort från garaget och ut mot kanterna, mot omgivande gräsmatta, så ska du se att gräsmattan kan ta hand om vattnet. Om det är väldigt tät jord under så kan det i värsta fall vara nödvändigt att lägga ner dräneringsrör (täckdikesrör) som kan leda vidare vattnet bort mot exv dike.
Hur ser det ut längre till vänster då på skissen? Går det inte att bara leda vattnet iväg åt det hållet så är ju problemet löst. Alltså ett rör, som du ritat, som bara mynnar i ytan nånstans?
Finns något system för dagvattenhantering, BioBlok tror jag det heter. Såg att det fanns på Cheapy men har ingen erfarenhet eller annan kunskap om det. Men det ska vara kompaktare och rymmer mer vatten än en stenkista.Idag är det allt färre kommuner som tillåter regnvatten i dagvattnet eller att det bara finns avlopp i anslutningen till fastigheten. Då måste fastighetsägaren själv ta hand om dagvattnet på något sätt, eller släppa ut det i trädgården direkt.http://www.cheapy.se/wcsstore/ExtendedSitesCatalogAssetStore/Attachment/Bruksanvisningar/Dagvattensystem%20broschyr.pdfFinns säkert andra sätt att göra en bra infiltration.
Vilket system du än väljer så gäller det att komma ihåg att vattnet inte kan försvinna helt plötsligt. Antingen kan marken ta upp vattnet, eller inte. När marken är vattenmättad, som den kan bli efter snösmältningen eller efter långvarigt regnande, så kan marken inte ta upp mer vatten. Då rinner det iväg på ytan, eller i diken, till den lägsta punkten. Vill man inte ha det där så måste man pumpa iväg det nånstans där det rinner åt ett annat håll.