Hej alla
!
Jag hoppas att jag på detta eminenta forum kan få lite hjälp med att dimensionera borrdjup till en Thermia diplomat TWS 8.
Mitt hus:
Timmerhus från tidigt 1800-tal, 60 kvm på varje våning, två våningar, dvs 120 kvm totalt + ett litet utbygge på 20 kvm. Ingen källare.
Ingen isolering i väggarna förutom i utbygget. Vinden är isolerad.
Två rörs system.
Huset ligger i ett rätt öppet landskap i närheten av Kalmar. Årsmedeltemp 7 grader.
Önskad inomhustemperatur 22 (vi har små barn)
Enligt uppgift gick det åt 3 kbm olja när detta användes som uppvärmning, nu är det vedeldat men som den småbarnsfamilj vi är har vi inte tid att pyssla med detta.
På
bilagan till min offert står följande:
Köldbärartemp vid årsmedel 0, vid Dut -4 (Dut -23)
Lambda berg 2,75 W/m K
Borrhålsdiameter 115mm
Djup till berg 5m
Aktivt borrhålsdjup 119m (Aktivt borrhålsdjup räknas från stabil grundvattennivå)
Maximalt effektbehov 8,7 Kw
Tillsatsenergi från ca -13,9
Energiteckningsgrad 99%
De har dock räknat med 21 grader inne, ska be dem ändra detta.
Jag skulle vilja veta vad ni tycker om detta, speciellt om borrdjupet. Skulle bli mycket tacksam för en beräkning! Stämmer det att det "räcker" med 119 m aktivt? Jag har läst här på forumet att man ska se till att brinen aldrig blir -.
På offerten står inte aktivt borrdjup utan bara att "130m kollektorslang inkl borrning" ingår
. Är detta konstigt? Hur har det stått på era fakturor? Ska jag be dem ändra på detta så att aktivt djup finns med?
Stort tack på förhand!