Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lämpligt borrdjup till en Thermia diplomat TWS 8  (läst 5198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alfred

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Lämpligt borrdjup till en Thermia diplomat TWS 8
« skrivet: 26 oktober 2005, 21:24:35 »
Hej alla :)!
Jag hoppas att jag på detta eminenta forum kan få lite hjälp med att dimensionera borrdjup till en Thermia diplomat TWS 8.

Mitt hus:
Timmerhus från tidigt 1800-tal, 60 kvm på varje våning, två våningar, dvs 120 kvm totalt + ett litet utbygge på 20 kvm. Ingen källare.
Ingen isolering i väggarna förutom i utbygget. Vinden är isolerad.
Två rörs system.
Huset ligger i ett rätt öppet landskap i närheten av Kalmar. Årsmedeltemp 7 grader.
Önskad inomhustemperatur 22 (vi har små barn)
Enligt uppgift gick det åt 3 kbm olja när detta användes som uppvärmning, nu är det vedeldat men som den småbarnsfamilj vi är har vi inte tid att pyssla med detta.

På bilagan till min offert står följande:
Köldbärartemp vid årsmedel 0, vid Dut -4 (Dut -23)
Lambda berg 2,75 W/m K
Borrhålsdiameter 115mm
Djup till berg 5m
Aktivt borrhålsdjup 119m (Aktivt borrhålsdjup räknas från stabil grundvattennivå)

Maximalt effektbehov 8,7 Kw
Tillsatsenergi från ca -13,9
Energiteckningsgrad 99%
De har dock räknat med 21 grader inne, ska be dem ändra detta.

Jag skulle vilja veta vad ni tycker om detta, speciellt om borrdjupet. Skulle bli mycket tacksam för en beräkning! Stämmer det att det "räcker" med 119 m aktivt? Jag har läst här på forumet att man ska se till att brinen aldrig blir -.

På offerten står inte aktivt borrdjup utan bara att "130m kollektorslang inkl borrning" ingår Sc:,h. Är detta konstigt? Hur har det stått på era fakturor? Ska jag be dem ändra på detta så att aktivt djup finns med?

Stort tack på förhand!










Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Lämpligt borrdjup till en Thermia diplomat TWS 8
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2005, 21:48:14 »
Har precis fått två offerter på TWS 8 från olika firmor.

Nettoförbrukning ca 25 000 kW+ 4000 i vv.

Oxå i småland årsmedeltemp 6,5 ° (6,2)

DUT -22 (-20)

Lambda berg 2 (2,75)
aktivt borrhålsdjup 136 m (126)

Effektbehov 8,9 kW (9.2)
Tillsatsenergi fr -10,1 (-9,1)
Teckningsgrad 98,1 % (98,0)

I övrigt lika din.
1 meter extra borra kostar ca 260 sek inkl kollektor och brinevätska och om jag förstått rätt så skulle 25 meter betyda 1 ° diff vid DUT. Funderar på att lägga till 25 meter borra, 50 meter verkar lite för mycket, 13 000 är svårt att räkna hem. 6500 känns som en vettig marginal.


140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad Alfred

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Lämpligt borrdjup till en Thermia diplomat TWS 8
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2005, 14:39:15 »
Tack för ditt svar :)!
Våra leverantörer verkar räkna ungefär lika. Står det aktivt borrdjup på din offert eller bara mängden kollektorslang?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lämpligt borrdjup till en Thermia diplomat TWS 8
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2005, 16:49:17 »
Enligt min kalkyl verkar en 8 kW värmepump onödigt stor.

Inte ens en 5 kW:s värmepump medför särskilt många tillskottstimmar. Jag rekomenderar ändå en 6-7 kW VP för eventuella tillbyggnader i framtiden.

Alltid svårt att räkna på så gamla hus, men utifrån 3 m3 olja så föreslår programet följande:
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Lämpligt borrdjup till en Thermia diplomat TWS 8
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2005, 19:55:49 »
Aktivt borrdjup i bägge fallen.

Jag kommer dock att lägga till 25 meter som extra marginal.

Vi kommer att värma upp källaren i ökad grad så vi behöver nog lite större pump. Det är ju dock svårt att skatta siffrorna.


 *vinkar*
140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad xs1100

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lämpligt borrdjup till en Thermia diplomat TWS 8
« Svar #5 skrivet: 18 november 2005, 21:16:47 »
Hej
Är själv på gång att installera en likadan pump i Örebro under nästa vecka.

Är offererad aktivt djup= 126 m av rörfirman som menar att det är helt ok med detta
men samtidigt inte är negativa om man köper till...... tror det låg på 225 kr/m så jag har muntligt bokat
in ytterligare 20 m=4500 riksdaler extra
Vad jag kan se är det inga negativa bitar på detta bara positivt förutom pristillägget

Synpunkter motses gärna

mvh
Lars Erik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lämpligt borrdjup till en Thermia diplomat TWS 8
« Svar #6 skrivet: 18 november 2005, 22:56:15 »
Du kommer aldrig att ångra att du köpte till fler metrar.

Ett bra beslut, även om det kanske hade funkat även med det föreslagna. (Be dem garantera (skriftligt) att deras kalkyl hÃ¥ller fÃ¥r du höra vad de säger.  ;) )
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Lämpligt borrdjup till en Thermia diplomat TWS 8
« Svar #7 skrivet: 19 november 2005, 00:50:51 »
Du kommer aldrig att ångra att du köpte till fler metrar.

Ett bra beslut, även om det kanske hade funkat även med det föreslagna. (Be dem garantera (skriftligt) att deras kalkyl hÃ¥ller fÃ¥r du höra vad de säger.  ;) )

Håller helt med. Det är en god 'värmeförsäkring', i synnerhet som det fortfararnde diskuteras hur en borra uppför sig i ett längre perspektiv. Att lägga till senare blir dyrt (etableringskostnad), opraktiskt (nytt hål eftersom få borrare vill förlänga ett existerande borrhål) och stökigt (köra sönder tomten med borrigg igen)
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!