0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Zelda! Nej det har du helt rätt i, NE9JKE har väl en uppgiven maxeffekt på 5,4 kw om jag inte missminner mig nu och en max uppgiven effektförbrukning på 1360 watt, den har väl sin lilla styrka då mellan ca -5 ºC och ned till ca -10 ºC sen går det rätt snabbt utför förstås. Om man jämför den med t.ex Toshiba RAS10-PAVP-ND som har en maxeffekt på 5,8 kw istället så skiljer det ju ingenting när det gäller max avgiven värmeeffekt vid testen, däremot så har Toshiban en betydligt flackare kurva och håller ut längre ned i temperatur inkl att den har ett klart bättre cop även under -20 ºC i utetemp.När det gäller FD25 & FD35VABH-pumparna så ser man att FD25:ans riktiga styrka verkar ligga mellan ca -7 ºC och ned till ca -15 ºC medans FD35:ans riktiga styrka verkar ligga mellan ca -9 ºC och ned till ca -21 ºC, båda också med både bra värmeeffekt och cop ned till ivf -30 ºC vilket är riktigt imponerande och bra här naturligtvis. Thumbsup Som lite kuriosa här också då så verkar det vara så att FD25:an faktiskt är lite starkare i sin värmeavgivning vid just -10 ºC ifh till FD35:an. Nej det är helt klart så att båda är kraftfulla och bra pumpar som verkligen gör riktigt bra ifrån sig även vid rejält kall väderlek, och spec så ser man skillnaden mellan FD35 och FD25-pumparna nedåt i utetemperaturen här. Jag anser att det är detta i första hand som man skall focusera på vid ett val mellan dessa ME-pumpar och inte att FD35 skulle ha presterat 4,3 kw i värmeeffekt vid -15 ºC vid sin test hos SP, för där måste jag erkänna att jag känner mig ytterst osäker på om man verkligen skulle få ta del av den uppgivna värmeeffekten överhuvudtaget om man skulle anskaffa en dylik pump. Mvh Raffen. En viktig detalj är väl luftfödet ur inomhusdelen. HE9 på lågfart blåser 450 kubik i timmen, Hashibashi väser ur sig ca. 120 kubik på lågfart. Hur stor skillnaden är på högfart tänker jag inte ens nämna.
Citat från: Raffen skrivet 29 februari 2012, 20:15:10En viktig detalj är väl luftfödet ur inomhusdelen. HE9 på lågfart blåser 450 kubik i timmen, Hashibashi väser ur sig ca. 120 kubik på lågfart. Hur stor skillnaden är på högfart tänker jag inte ens nämna. Luftflöde (m3/h)HE9 456 - - - 750 HE12LKE - - - - 810 (HE12 MKE max flöde 750) Luftflöde (m3/h)FD25 270 - 402 - 552 - 726FD35 282 - 402 - 552 - 750 FD50 330 - 534 - 672 - 888Då får man köra Mitsubishin på tvåans fläkt Thumbsup Panasonic ger mycket luft redan på lägsta, men det skiljer också lite mellan varje steg. robot74 vad tror du att HE9 ger på maxfläkt?
En viktig detalj är väl luftfödet ur inomhusdelen. HE9 på lågfart blåser 450 kubik i timmen, Hashibashi väser ur sig ca. 120 kubik på lågfart. Hur stor skillnaden är på högfart tänker jag inte ens nämna.