0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Den kalkylen stämmer inte med vetenskap och beprövad erfarenhet. Låt oss bortse från att medeltemperaturen i nedre delen av burken var 32 grader tidigare, vilket betyder att burken läcker värme mot omgivningen, utan jag räknar med de nya temperaturvärdena enligt ovan. Värmeövergångstalet luft-burk har försummats, det kan man inte göra. Vid värmeförluster från rörledningar i värmesystem räknar man med 7-10 W/m2*K. Eftersom det är låg temperaturdifferens är det rimligt att räkna med 7, värmeöverföringstalet stiger med differensen. Värmeövergångstalet för plastburken blir med 1 mm godstjocklek 0,2/0,001 = 200 W/m2*K. Sammanlagda värmeövergångstalet blir alltså 7 W/m2*K eftersom i princip hela värmeöverföringsmotståndet ligger på luftsidan. Tillförd effekt blir 0,067 x 7 x 16 = 8 W. Skall man vara noga skall överförd värme genom strålning läggas till: (2944 - 2784) x 0,067 x 5,7X10-8 = 6 WSå tillkommer lite grand värme genom botten, bordet var förmodligen avkylt när försöket började, men låt oss säga att allt tillsammans blir 20 W. Det skall jämföras med de 340 W som tillförs med peltarna. Påverkan på COP blir inte speciellt stor.
Men vad du säger är att när toppen var oisolerad så försvann inte mycket värme heller?
Eller om man har en radiator med en yta på 1m2 och 50 °C framledning med 20 °C i rummet så ger den bara 7-10 W/m2*K, eller 210w?
Jag tror inte tempfördelningen är särskilt linjär.
Om jag vore GDS-Jan skulle jag svara: med samma soppa som du har i köldbäraren, dvs sprit i burkvattnet
OK, då blir det alltså ett radiatorsystem fyllt med glykol, vilket är rätt ovanligt och som inte rekommenderas av särskilt många.(Ökad risk för läckage, sämre värmeledningsförmåga, gasbildning mm)