0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...Ett Peltier element ger ström när man värmer ena sidan och kyler den andra...
Nu har jag fått hem mina peltier-element.Vi gör så här, jag bygger och skriver inget i denna tråden mer.Sedan så återkommer jag med resultatet.Ok?
Varför skulle du inte skriva mer i tråden, det är väl det som är själva tanken med denna avdelning, att man skall kunna experimentera och dela med sig av sina tankar och projekt.Bara för att jag/vi konstaterar att man bara kan omvandla energi betyder det inte att vi belägger dig med yppandeförbud.En tanke jag fick är att man kanske kunde använda peltierelement för att öka tempen på inkommande brine från en liten kollektor som tillåts bli extremt kall.Typ en 10 meter lång kollektor i mark, helt omsluten av peltierelement som växlar värmen i marken till kollektorn, i ett sånt upplägg så omvandlar man värme "utifrån" med hjälp av peltierelementen, och får in en högvärdig värme till värmepumpen...
bottenvattnet som stiger uppåt är ju kallare än returen från elementen.
Det fungerar om värme tillförs kärlet utifrån, dvs t.ex från din källare tillsammans med elen till peltierelementet.
En tanke jag fick är att man kanske kunde använda peltierelement för att öka tempen på inkommande brine från en liten kollektor som tillåts bli extremt kall.Typ en 10 meter lång kollektor i mark, helt omsluten av peltierelement som växlar värmen i marken till kollektorn, i ett sånt upplägg så omvandlar man värme "utifrån" med hjälp av peltierelementen, och får in en högvärdig värme till värmepumpen...
Är det kallare lär det väl inte stiga uppåt?
Det måste så småningom stiga uppåt, tanken har ju en begränsad volym och tillflödet är under peltierelementet.
I det här fallet skulle det bli värmning av köldbäraren med el som inte är gratis. Det skulle vara bättre att värma huset direkt med el och låta värmepumpen ta mindre värme från kollektorn.