0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ingen temperaturskillnad mellan in- och utgående flöde är definitionen på en kortslutande radiator. Det är lite märkligt att den trots det är svalare nertill. Stäng av radiatorn låt den svalna öppna sedan och känn efter vilket av rören som blir varmt först. Det är röret för ingående vatten.
Menar du att rören är varma fast radiatorn varit avstängd och svalnat? I så fall kanske du ska ta en bild på radiatorn med kopplet så vi får se! Kan det kanske vara ett ettrörs-koppel? Kan den radiatorn sitta på en egen ettrörsslinga?(Annars om rören är lika kalla som radiatorn, så ska du ju göra som Roland säger och öppna upp igen och känna vilket rör som blir varmt först).
Ettrörs skall vara märkta med en röd markering, ofta en tejp runt ett av rören på nedre delen av kopplet.Tvårörs skall vara blåmärkta.Jag vet också att vissa koppel går att ställa om mellan ett och tvårörsfunktion, genom att skruva in eller ut insexskruven i kopplets nedre del. Då brukar det vara så att i ena ändläget fungerar den som tvårörs, dvs allt vatten går upp via raditorn och sen ut på returen. I övriga lägen fungerar det som injustering för ettrörssystemet där olika inställning förändrar den procentuella delen av värmevattnet som går upp till radiatorn och hur mycket som skickas vidare till nästa radiator på slingan.Kan det vara så att något av kopplen är felinställda?Rätta mig gärna om jag talar i nattmössan,/elektrikern