0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och ja, jag har lite dåligt samvete för att det blivit off-topic i den utsträckning det blivit.
Visst är det så att det är en fördel med reglering på framledningen när man eldar med ved och låter termostater strypa hårt, då kan du ha hög framledning och låg retur.Det är inga problem att docka en vedanläggning till en värmepump, låt bara värmepumpen värma returen innan den går in i pannan, och sätt framledningsgivaren efter pannan, så snart du eldar blir det hög framledningstemp och värmepumpen stannar.Största problemet är nog om du kör med två olika värmeregleringar, alltså en shuntstyrning på pannan, och reglering även från värmepumpen.För att det skall fungera bra måste du köra med högre kurva på vedpannan, så att shunten öppnar fullt om du slutar elda, och värmepumpen då kan gå med flytande kondensering utan att pannshunten stör flödet.Fast installatörerna har naturligvis rätt, det är kontraproduktivt att i dagens läge elda med ved om man har värmepump, du får bättre betalt om du säljer veden, och slipper stora delar av jobbet, kostnaderna för sotning, och kommande reparationer/reinvesteringar som gör det extremt olönsamt.Dessutom gör du någon vedeldare som inte har värmepump glad om du säljer veden till honom/henne. Thumbsup
Anledningen till att jag inte tar så hårt på "vårdiskussionen" är att vi har 1 meter snö, snöade 10 cm igår, snöskottning 1 timme idag.Vi är mitt inne i den intensivaste värmepumpssäsongen, och jag vet allvarligt talat inte om Joka menade allvar med sitt första inlägg...Men visst, det är offtopic, big time.
Äh, skit i det.Det är fortfarande vår i luften Thumbsup
Ja timmer-chaffisar brukar vara känsliga Svischade förbi dina krokar för ett par veckor sen,, vart var du??
Nej Arvika vill man inte åka till i onödan Oslo var jag i på ett möte. Körde södra vägen, kollade efter timmerbilar men såg inget
jo såklart men det är ju "dina krokar" liksom varför stod du inte där när Oraklet susade förbi, vi kunde ju fikat. Du skulle ju fått betala för jag är en fattig röris och du en tät timmerchaffis