0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du nu har investerat i termostater för 200 surt förvärvade kronor vore det väl en bra idé att låta dom jobba på några få ställen. I stället för att bara ha dom som prydnad ThumbsupMen jag antar att du har testat redan och att det av någon anledning inte fungerade som du önskade.
Jag talar inte om framledningstempen nu, utan om börvärdet, eftersom en VP som reglerar på framledningen måste ha ett börvärde som ligger minst 2.5 grader över det önskade om man har 5 graders deltaT över varma sidans vvx så kommer den att räkna gradminuter även om solen värmer huset så att värme ej behövs.Det blir inte på samma sätt om man styr på retur och med hysteres.Detta innebär obönhörligen "onödiga" kompressorstarter under sen vår och tidig höst då solen gör att reglerdatorns inställningar sätts ur spel av solen.Så är det, om det är någon som inte förstår hur det fungerar, be mig förklara bättre istället för att påstå att det inte stämmer.Ekonomiskt saknar det mer eller mindre betydelse, men det "känns fel" att värmepumpen startar när det redan är för varmt i huset.
Men det är EN "termostat" som du kallar det Jag har hört att det kallas rumsgivare eller innegivare den modellen jag har
aha jag läste nog fel då. Tyckte du skrev att du hade termostater men att dom stod på max. Sorry. Lyckas du komma över några billigt kan du ju köpa ett par och sätta i de värst påverkade rummen och se om det fungerar bra för dig. Kanske slipper du då 25 grader i vardagrummet när det är +2 i skuggan ute. Men det är ju så klart svårt att garantera. Men helt klart värt ett test om du hittar några på blocket eller liknande!
Nja, alla värmepumpar som reglerar på framledningen har ett börvärde som ligger "mitt i mellan" vbf och vbr vid drift, och detta gör att den kommer att efterfråga värme även om returen aldrig ens underskrider t.ex. 22 grader (indikerar att det är minst 22 grader varmt i huset) - ÄVEN om börvärdet är satt till 21 graders rumstemp.
Ditt exempel förutsätter ju att hela huset blir 24 grader. Där i ligger svagheten, på samma sätt som med enbart rumsgivare - även om rumsgivaren självklart kan reagera fortare beroende på placering. Fortast reglerar termostaten. Och det är just detta som är nyckeln i detta fallet. I de flesta hus, när det spelar roll, är ju framledningstempen så pass mycket högre än rumstempen att det i praktiken inte är allt för relevant, annat än under senare delen av våren och tidiga hösten möjligtvis. Men absolut visar ju ditt exempel på hur hysteresstyr reagerar fortare än framledningsstyr i detta fallet. Och kanske ännu mer i fall det är ett avancerat styr som kan gå lite längre ner, än det går upp!
Jag resonerar på ett annat sätt. Antag att pumpen med regleringen på returen skall starta vid 25 grader och stanna vid 30 grader. Flödet genom pumpen och dess effekt är sådant att temperaturhöjningen över pumpen när den går är 5 grader. För att få samma temperatur i rummet när regleringen sker med framledningsgivare skall pumpen starta när framledningstemperaturen är 25 grader (fram och retur har samma temperatur när pumpen inte går). Sen går den tills framledningstemperaturen är 30 grader vilket motsvarar en returtemperatur på 25 grader. Börvärdet kan man strunta i, det gäller att välja en värmekurva och kopplingsdifferens som ger samma start- och stopptemperatur i bägge fallen. Flyttar man givaren från returen till framledningen får man öka kopplingsdifferensen till 10 grader och ändra värmekurvan så att börvärdet blir 30 grader i stället för 27,5 grader. Det ger samma temperaturer på returen som om givaren satt på returledningen.
Men snälla nån...Jag har termostater på alla raddar, men de står helt öppna, fritt flöde sas.Själva termostatfunktionen börjar att fungera när innetempen går över +26 ºC har jag fått lärt mig idag på mina Danfoss.Vare sig om jag har termostater av värsta modellen eller en simpel innegivare för 200kr så kommer jag ändå få runt 25 ºC inne när solen skiner på fönstren och ger värme.VP:n stänger ju av sig när det blir såpass varmt inne.Jag får mao en massa onödig överskottsvärme vid solsken på fönstren.Vill jag exprimentera med mina termostater har jag den möjligheten men jag har alltid hört att de ska stå på fritt flöde vid VP-drift.
Jag vet inte om du missuppfattar medvetet, men om solen ligger på med kanske 3-5 kW tillförd effekt en solg vårdag så blir det naturligvis betydligt varmare än +24 grader i vissa rum - alldeles oavsett om termostater stryper eller ej, den totala driftstiden på en Nibe/Thermia värmepump i mitt exempel kanske blir 1-2 timmar/dygn, så att en strypande termostat i ett enskilt rum skulle ha någon större påverkan på rumstemperaturen är naturligvis helt uteslutet, solens påverkan är tiofalt större än den eventuellt tillförda effekten från radiatorerna.Jag menar alltså att snitt-tempen i huset = returtempen, blir 24 grader.Vissa rum kommer säkert att vara 26-28 grader varma.