0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har förstått att dessa kan byggas i olika storlekar, allt efter behov. Men för att få en bild i huvudet; Hur stor är den tanken du visar överst?
I min modell för marklager används ingen isolering alls. Istället omringas lagret avbrineslangar som plockar tillbaka den energi som försöker "smita" ur lagret. Vissa perioderkommer solen att ge så stort överskott att vi även värmer viss volym utanför lagrets gränser,men även denna energi kan plockas tillbaka av VP om den inte hunnit för långt bort.
Om alla 12.000kWh skall komma från solen så är 100 kubikmeter marklager för lite.
De temperaturer från solen som duger att använda direkt (både till värme och varmvatten) skall manförstås använda direkt. Bara överskott som inte duger till tankarna går till marklagret. Om jag minns rättså vände marklagret under huset i Bollebygd på ca 8 grader i februari första säsongen. Det betyder attsolfångarna startar på ca 14 grader och det blir väldigt många drifttimmar även om det är vinter.Värmepumpen skall klara höga temperaturer på KBin och kunna gå högt i temperatur på varma sidanför att kunna göra godkänt varmvatten i toppen på en ack.tank.