Hej.
Försöker lura en 310P, men den vägrar att gå på det
Har förutom 310P en luftluft Mitsubishi EF35 och den klarar att värma hela huset och till och med förse Niben med energi så att elpatronen inte går på när jag sätter värmekurvan på 0. På så sätt värmer jag huset med EF35'an och får ventilation och varmvatten från Niben. Mycket nöjd, men....
När det nu har varit kallt de senaste veckorna finns det vissa i familjen som tycker att 19 gr i sovrummen är för svalt. Sovrummen ligger ganska långt ifrån EF35'an så den lägre temperaturen är helt naturlig.
Därför vill jag att Niben går igång några timmar runt sänggående så att radiatorerna i sovrummen värmer. Därefter kan Niben gå i vila på nytt. Tänkte fixa detta genom att lägga ett relä mellan RG10 i vardagsrummet och Niben. Reläet skulle styras av en Nexa programmeringsbar strömbrytare och när relät drar så skulle ett motstånd gå in för att lura Niben att innetempen är 35-40 grader och på så sätt köra förskjutningskurvan i botten.
Läste här på forumet att 1600 ohms motstånd skulle vara rätt Köpte en sats motstånd från Kjell & Co och där fanns ett som var på 1700 ohm, enligt min multimeter. När jag lägger det i serie på kabeln för ärvärdet så visar Niben 13 grader på kanal 16. Hade förväntat mig 35 - 40 grader. Kopplade då in motståndet på börvärdet. Kanal 15 visar då 13 grader. Tog då en 4,7 kohms potentiometer och kopplade denna i serie istället för det fasta motståndet. Displayn visar då mellan 13 gr och 22 gr mellan fulla utslag på potten.
Vad gör jag fel?
Jag kan naturligtvis få det hela att fungera ändå genom att lura Niben att tro att börvärdet är 13 grader med mitt motstånd över relät, men jag skulle gärna vilja veta varför det inte funkar som jag hade tänkt mig, och enligt beskrivningen på forumet.