Jag sticker ut hakan och säger att det där ser MYCKET bra ut!
7 graders skillnad på stig o retur på varma sidan är perfekt.
Skillnaden på kalla sidan litar jag inte på hade pumpen går ett bra tag, den ska ju gå som du förstår, men den måste gå ett tag så siffrorna stabiliseras!! Rätt vanligt att givarna visar fel!
Borrorna antar jag är parallellkopplade (fyra slangar in eller till en samlingsbrunn ute?
Jag tycker man ska koppla så, då får man minsta möjliga motstånd i slangarna, det kan tom bli så litet motstånd att man kan sänka varvtalet på cirkpumpen. Kolla vad den står på, det är den nedersta cirkpumen, den har ett vrad med tre lägen , där tre är högsta fart. står den på tre kan du sänka till två. Men som sagt en grad verkar skumt kanske givarna visar fel??
140 meter*2 det låter rejält, det ger bra temp från borrorna därmed bästa möjliga besparing.
Maxfamledning ska ställas in enligt förljande 55 grader (som är max framledning för pumpen) - tempskillanden mellan stig och retur när pumpen går.
55- 7 grader = 48 grader så det är på "pricken" rätt!
Kurva 34 är en rätt låg kurva, du har rejäla radiatorer, detta ger en hög verkningsgrad (COP)
VV 49 är aktuell temp på varmvattnet, 44 är startempen för vv produktion.
Ang integralen (gradminuterna, läs om det först i min text om Thermia, sen kan du fråga mera om det!!
TS6 tillskottet brgränsat till 6kw (det finns nog även 9 kw på din)
Schunt 60s används nog inte hos dig, det är om man har nån shuntníng tex både radiatorer och golvvärme.
Värmestopp om det är varmare än 17 grader ute då står cirkpumpen still på varma sidan för att spara el.
VP intervall 20 behöver sällan röras (man kan ställa in hur länge pumpen tex kan producera vv innan den ska kolla om det finns ett värmebehov och vice versa)
Hysteres kräver lite mer, läs om det först i texten justera och optimera som står först här under Thermia!
Men just hysteres är riktigt viktigt att ha koll på!!
Läs även av timräknarna för VPump ,VVatten, 3 kw tillskott och 6 kw tillskott.
Osså när du ändå är igång, läs av nedanstående när pumpen gått så att integralen (värmebalansen) närmar sig +-0 ( då kan jag yttra mig om ev justering av hysteres).
FramLedningstemp men även börvärdet efter som är inom parentes och ReturLedningstemp
Osså kalla sidan igen fram och returtemp, utetemp, osså rumstemp (ärvärdet) osså önskad temp (börvärdet)
Förstod du nåt? eller va det grekiska det mesta?
Dom som läser det här tror nog jag skryter för att du kör en Thermia, men så är det inte kan jag säga
Ang dina extra frågor, snart kan du även "överkursen"
Pumpa på/Berra